Bokrecension – The Power of Now

Bokrecension – The Power of Now

Vill du bli mer lycklig, slippa oro och rädsla? Vill du lära dig att uppskatta det du har istället för att ständigt längta efter mer och större? Svaret är att leva i nuet!

The Power of Now är skriven av Eckhart Tolle och är en spirituell bok. Med spirituell menar jag att innehållet inte är fakta om hur du investerar pengar utan handlar om hur du kopplar bort dig själv från din hjärna för att leva i nuet och bli en mer harmonisk människa. Tipsen och råden i den här boken är mycket kopplat till att försöka sluta tänka så mycket, sluta vara styrd av din hjärna. För så länge du hela tiden tänker på vad som hänt, eller vad som kommer att hända så är det din hjärna som styr dig. Prova att “stänga av” hjärnan och inte tänka någonting, det är jättesvårt.

Det som händer när du lyckas sluta tänka är att du lever i nuet. Vad som är så fantastiskt med nuet är att det inte finns några problem i nuet (de finns bara i dåtid och framtid). I nuet kan du hitta din inre lycka och självkänsla. Faktum är att glädje (happiness) är något som kommer från utomstående faktorer så som att äta choklad, se en rolig film eller dansa. Lycka (joy) är något som kommer inifrån och kan bara upplevas när hjärnan inte styr oss. Det går att koppla det här till att vissa av oss söker aktiviteter där hjärnan stängs av. Det kan handla om fallskärmshoppning, bilracing, skidåkning, bergsklättring. De här aktiviteterna tvingar oss att vara i nuet. När detta händer finns det inga problem, ingen vardagsstress, inga måsten. Du är här och nu och den känslan är fantastisk.

Frågan du kan ställa dig själv är om du bara “gör” i ditt liv för att uppnå saker. Får du välbehag av korta rus som mat, sex, droger eller alkohol? Är du alltid fokuserad på att uppnå eller slutföra saker. Tror du att mer saker kommer göra dig mer lugn, nöjd, glad? Alla dessa beteenden beror på att din hjärna styr ditt liv och att du inte lever i nuet och kommer således inte göra dig lycklig.

Enligt författaren är hjärnan vår värsta motståndare till att uppnå lycka.

Ett liv utan problem

En motfråga som tas upp i boken är att alla problem inte försvinner bara för att man är i nuet, de finns ju fortfarande kvar? På den frågan ges svaret:

“If all your problems or perceived causes of suffering or unhappiness were miraculously removed for you today, but you had not become more present, more concious, you would soon find yourself with a similar set of problems or causes of suffering, like a shadow that follows you wherever you go. Ultimately, there is only one problem: the time-bound mind itself”

En koppling till pengar är att författaren menar att man inte blir lycklig av pengar. Oavsett om du har all världens pengar och kan köpa och göra precis vad du vill så kommer det inte ge dig lycka. Om du inte lyckas hitta nuet och leva utan att din hjärna styr dig så kommer du fortfarande ha en tom känsla inom dig som du måste fylla med mer pengar, upplevelser eller saker. Lyckan kommer inifrån och har inget med pengar att göra.

När du uppnått tillståndet där du lever i nuet så liknar författaren tillståndet med att du är som en djup sjö. Det som händer på utsidan, alla händelser och aktiviteter som sker runt omkring dig är ytan på sjön. Det kan blåsa till ibland när det är mycket som händer men om du är i nuet är du en djup sjö och på botten av sjön är det alltid lugnt.

Boken har ett bra upplägg där författaren varvar information och tips med “frågor och svar”. Ofta är frågorna utformade på ett sådant sätt att de återspeglar precis de frågeställningar som du som läsare har där och då. Det blir därför lite mer som ett samtal med författaren och en dialog om ämnet.

Den här boken var jätteintressant. Jag fick många “aha-upplevelser” och mycket värdefull information som går att applicera i vardagslivet. Även om boken är lite av den “flummiga” typen när man pratar om nuet, inre lycka, hjärnans funktion som är lite svårt att ta på så är boken ändå väldigt konkret.

Det var flera kapitel i boken som gav mig riktigt värdefull information om hur man kan tänka kring yttre stimulans som man tror ska ge lycka. Större hus, bättre bil, befordran på jobbet med mera. I själva verket kommer lyckan inifrån och har ingenting att göra med hur dina yttre förutsättningar ser ut. Den insikten var stor för mig medan jag läste boken.

Precis som författaren säger så är 99% är världens befolkning inte medvetna, de lever inte i nuet. De drivs av sina hjärnor och tankar hela tiden. Jag är definitivt en av dem. Min hjärna är överallt och ingenstans hela tiden. Är det inte tankar om jobbet så är det något som ska fixas på huset eller det där mailet jag måste skicka iväg eller att vi ska planera en middag etc. Hela tiden går hjärna på högvarv och det är jättesvårt att stänga av hjärnan och bara vara. Men att öva sig på att bara vara kan vara vägen till inre lycka och välmående. Utan den inre lyckan spelar det ingen roll om vi är miljonärer eller att vi har löst alla problem och uppgifter vi har på vår att-göra lista. Kortsiktig belöning i form av att kryssa av på att-göra listan eller att köpa/göra saker som gör oss glada är inte vägen till att bli lycklig.

Boken var lite av en ögonöppnare för mig, väldigt givande även om det är och kommer vara svårt att applicera det som rekommenderas i boken. Det blir till att försöka påminna mig själv att försöka vara i nuet och inte “tänka” så mycket.

För alla som är intresserade av lycka så är den här boken ett måste att läsa. Jag tror den kan hjälpa många att förstå hur de ska anpassa sig själva för att “hitta” lyckan. Den finns där inom oss alla, det gäller bara att leva i nuet.

Boken går att köpa på Bokus eller Adlibris.

2 thoughts on “Bokrecension – The Power of Now

1. Viveka

Hej Vad roligt att även du/ni upplevt Eckhard Tolles böcker. Jag tipsade ju dej en gång om
    “Lev livet fullt ut” det är väl den boken fast på svenska. Hur som helst hans böcker går ju i
    samma stil. Lev i nuet, belasta dig inte med sådant som hänt och som du inte kan göra ogjort
    samt tag inte ut katastrofer i förskott. Man får så att säga ta itu med problemen när de kommer.
    Men att leva efter de principerna är fruktansvärt svårt. Vi är ju tänkande varelser. När boken kom blev det ju en försäljningssuccé. Folk kom i massor till hans föreläsningar. Sen är det ju så att man måste ju kunna känna förväntningar och glädja sig åt saker som skall hända i framtiden.
    Då kommer vi ju in på en annan aspekt. Det positiva tänkandets kraft. Det är väl oron kring framtid och dåtid som man vill åt. Ja boken är intressant, nästan litet religiös till sin karaktär. En bok att ta fram lite då och då.

1. Herr Oberoende

Hej Viveka,
      Ja precis! Jag tror det är Henry Ford som har ett känt citat som lyder “jag har upplevt många problem, många som aldrig hänt”. Det är en mental inställning som krävs för att inte oroa sig och tänka för mycket framåt eller bakåt.

Jo positiva tankar om framtid och dåtid är inte dåligt, men det är att hjärnan “styr” oss som författaren vill göra oss medvetna om 🙂 Håller med, lite annorlunda karaktär på boken men mycket intressant!