Bokrecension – The art of frugal hedonism

Att leva enkelt och ändå ha en fantastiskt liv fyllt med nöjen. Låter det för bra för att vara sant? Författarna Annie Raser-Rowland och Adam Grubb berättar hur de gör och ger oss tips på hur vi kan uppnå samma sak.

Den här boken är skriven av två australiensare som ofta fick frågan av sina vänner hur de alltid kunde vara så lyckliga och nöjda med allt de hade. De levde vad vi utomstående skulle kalla ett väldigt enkelt liv men i författarnas ögon ett väldigt njutbart och härligt liv. Ett liv med lite mindre jobb än de flesta av oss har, ett liv med mer fokus på nuet och att se på saker och ting lite annorlunda än många andra.

Eftersom det var så många i deras omkrets som ofta frågade hur de gjorde, eller hur det var möjligt bestämde de sig för att skriva boken ”the art of frugal hedonism”.

Frugal kommer från engelskans frugality och betyder egentligen sparsamhet eller enkelhet. Hedonism är inom psykologin en teori om att människans enda mål ytterst är att uppnå lust, njutning och lycka. Så frugal hedonism skulle kunna översättas ”sparsam njutning/lycka”.

Boken är upplagd på ett lite annorlunda sätt mot de flesta andra. Den har 51 kapitel och inget av dem är längre än 4-5 sidor. Vissa är bara en halv sida. Anledningen till att boken är upplagd på det här viset är att varje kapitel egentligen är konkreta tips. Ett tips kan vara något konkret du kan göra i ditt liv, andra saker kan vara hur du mentalt ska tänka om olika saker. Egentligen är det en guide till att leva ett enklare och mer sparsamt liv samtidigt som du uppnår mer njutning och lycka. Låter ganska bra tycker jag!

Några exempel på kapitel

Som sagt har boken 51 kapitel och jag tänkte ta upp några av dem för att ge er en känsla för vad det kan handla om.

Relish

Relish handlar om att njuta och uppskatta saker. Oftast är vi för stressade eller upptagna av andra saker så att vi inte uppskattar det vi har omkring oss. Istället för att sätta på oss hörlurarna när vi går hem från bussen skulle vi kunna uppskatta solen som skiner, doften från syrenbuskarna och skatten från dagisbarnen. Vi matas hela tiden med massvis med intryck och hur vore det om vi uppskattade dem? Skulle vi vara mer nöjda med livet och lite lyckligare kanske? Vad vet jag. Istället för att endast känna njutning när vi betalar för en upplevelse eller sak kan det vara bra att öva på att uppskatta det som alltid finns runt omkring oss.

Om det känns svårt kan du låtsas att du betalat för att lukta på blommorna, eller på fågelsången. Då kanske det blir lättare att uppskatta det som är gratis och finns runt omkring oss. Det kallas för olika saker, mindfulness, leva i nuet eller ”relish”. Det är i princip samma sak och det rekommenderas av psykologer, hedonister och buddistiska munkar. Tipset är att prova uppskatta allt som du har runt omkring dig i din närhet. Sök inte njutning endast när du behöver betala för det. Det är inte där du hittar lyckan.

Visst är det lätt att förknippa lycka med pengar. Eftersom det sker en transkation när du köper någonting så är det lätt att tro att det ska ge dig uppskattning och njutning. Men du kan få minst lika mycket njutning av upplevelser, atmosfärer, sensualitet och sällskap. Du behöver bara öva dig på det.

Men du kan såklart fortfarande köpa saker för att njuta av dem. Men se då till att du verkligen njuter av det och inte tar det för givet. Ett exempel i boken är att köpa en espresso och få den att hålla i en timme. Njut av varje droppe när smakerna slår i gommen. Ta lite vatten emellan för att fräscha upp smaklökarna. Det blir något annat än när stressade människor kommer in i caféet, betalar, dricker upp på 2 sekunder och går vidare som om ingenting har hänt. Genom att verkligen göra upplevelsen till något speciellt kan du få känslan av att du just haft en helt otrolig upplevelse.

Hate waste

Det här kapitlet förklarar kanske sig själv. Att hata avfall/spill/skräp. Det finns verkligen inget positivt att säga om avfall mer än att du kan göra ditt bästa för att minska på det. I boken sägs det att 20% av all mat som inhandlas till hushållen slängs. Det är en av fem matkassar!

I det här kapitlet får vi tre tips för att försöka minska vårt avfall.

1. Till att börja med, när du är på väg att köpa någonting, utvärdera om den här saken har stor risk att bli avfall i ditt hem. Är det dålig kvalité, är det engångsartiklar, är det en produkt du redan har andra varianter av. När du ska handla mat, titta innan du åker till affärer vad du har hemma så du inte handlar dubbelt och behöver slänga.

2. Titta på de saker du är på väg att slänga och ställ dig frågan; går det att laga? Kan jag använda det till något annat? Finns det någon annan som skulle kunna ha användning av den här saken? Konkreta tips här är att byta kläder med kompisar, gamla grönsaker passar bra i soppor, sur mjölk kan användas till pannkakor, på dålig frukt kan du skära bort det dåliga och steka den och äta med glass t.ex.

3. Sista tipset är ganska kontroversiellt och passar kanske inte alla men handlar om att skaffa dina saker i ”the waste-strem”. Alltså att hitta flöden där saker slängs där du kan hitta saker som du kan använda. Typ som att hitta använda saker som andra har slängt någonstans. Mat som slängs i containrar som fortfarande går att äta.

Recalibrate your senses

Det är lätt att hamna i rutiner och köra på i samma spår som vanligt. Därför kan det vara bra att nollställa dina sinnen och göra något helt annorlunda. Typ som att skippa socker en vecka eller att inte titta på TV en månad. Du kanske själv har upplevt när du vandra i fjällen en vecka utan att duscha. När du väl får duscha så känns det som en lyxupplevelse och är superhärligt. Jämför det med den vardagliga ”måste-duschen”.

Det går såklart att göra ”kalibreringar” inom många områden och på så vis få en härlig upplevelse och en annan syn på dina vardagliga sysslor och aktiviteter.

Give something

Att ge till andra, oavsett om det är tid, pengar, saker, hjälp så visar det att du har tillräckligt själv och att du kan avvara till andra. Det är rent psykologisk ett sätt att intala dig själv att du har det bra och inte behöver mer.

Att ge och hjälpa andra har visat sig i flera studier att det ökar lyckan hos människor. T.ex. gjordes en studie med människor som jobbade som volontärer. De levde längre, hade mindre stresskänslor och kände en större mening med deras liv jämfört med de som inte jobbade som volontärer.

Om du behåller saker för dig själv missar du chansen att må bra för att du hjälpt andra. I en annan studie så fick studenter 20$ var och vissa skulle köpa saker till sig själva och andra skulle köpa saker till någon annan (eller till och med bjuda på fika och fika tillsammans). De som bjöd bort en del eller allt de hade fått rapporterades som gladare än de som köpte till sig själva (som inte kände någon skillnad jämfört med tidigare).

Lite andra kapitel

Det fanns många fler intressanta kapitel och t.ex. fanns det en del konkreta som de här fyra: Dont buy drinks, bring a bag, have less house, skip the car. De är ganska självklara vad de handlar om och det är lätt att förstå att det både går att spara pengar och tid genom att följa tipsen de ger. Rent generellt så menar författarna att ju mer hus, bil, saker etc vi har ju mer tid behöver vi för att ta hand om allt. Så ju mindre vi bor, ju färre saker vi äger ju mer tid kan vi lägga på sådant som verkligen bidrar till oss själva och vår omgivning.

Mycket i boken kan tyckas vara sunt förnuft. Det är det också. Men trots det så är det många i vårt samhälle som ändå inte följer många av de tipsen som finns i boken. Därför är det värt att uppdatera sig och höra det igen för att verkligen förstå vilket typ av liv av överflöd de flesta av oss lever i. Överflödet behöver oftast inte vara något positivt heller. Lycka är inte förknippat med hur stort man bor, hur nyrenoverat köket är eller om man har den senaste outfiten. Det handlar om mer grundläggande saker som samhörighet, göra saker som känns meningsfulla, umgås med familjen och hjälpa och bidra till andras framgång t.ex.

Boken var rolig att läsa, den var lättläst och jag gillar när det är korta kapitel. Då går det att läsa 10-15 minuter när jag får en stund över t.ex. utan att det känns jobbigt att behöva sluta mitt i ett kapitel. Författarna har ett roligt sätt att skriva på och de skämtar en hel del i texterna. Det gillar jag!

Det var kul och inspirerande att få en del bra tips på hur jag kan öka min lycka och kanske även minska mina utgifter. Det är en win-win. Leva billigare och vara mer lycklig, fantastiskt. Blir en favorit i bokhyllan! Boken finns att köpa på Bokus eller Adlibris.