Bokrecension – Hjärnstark

Bokrecension – Hjärnstark

Överläkaren Anders Hansen har skrivit en lättläst och intressant bok om hur motion och träning stärker våra hjärnor. Effekterna av motion är minst sagt otroliga.

*inlägget innehåller affiliate-länkar

Boken

Jag har läst boken ”Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna”. Boken kan sägas vara en sammanfattning av vetenskapliga artiklar om hur träning och motion påverkar hjärnan, men den är skriven med ett språk så vem som helst förstår den.

Anders Hansen är överläkaren som tröttnat på att allmänheten inte riktigt känner till alla de fördelar som motion gör för hjärnan. Anders själv har jobbat med mängder av patienter som haft stress, ångest etc och med egna ögon sett hur de blivit bättre av träning. Nästan varje patient har sagt att de inte visste att träning kunde göra så stor skillnad. Samtidigt så har forskningen under decennier påvisat de enormt positiva effekterna av att träning är en mirakelmedicin för hjärnan. Om det så gäller att förbättra minnet, öka din inlärningsförmåga, bli av med stress och ångest m.m.

Problematiken är att forskningsresultat som säger att du inte behöver äta piller för att bli frisk inte gör några superrubriker i tidningar etc. Läkemedelsbolagen vill fortsätta tjäna pengar på sina antidepressiva mediciner etc. och okunskapen har funnits kvar.

Eftersom Anders bok har sålt över 275 000 exemplar har han lyckats bra med att sprida budskapet om vad träning och motion gör för vår hjärna.

Hjärnan

Hjärnan är ett fantastiskt organ. Med 100 miljarder hjärnceller som var och en kan koppla till 10-tusentals andra celler är det omöjligt att förstå hur komplex hjärnan är. Vetskapen om hur hjärnan fungerar ökar för varje dag och det publiceras 100 000 vetenskapliga artiklar om hjärnan varje år.

Efter att ha läst boken har jag fått lära mig om flera olika delar av hjärnan; hippocampus, thalamus, amygdala och prefrontala cortex till exempel. Även flera olika substanser som är viktiga och påverkar hjärnan som serotonin, dopamin, kortisol, BDNF med mera.

Trots att hjärnan är så komplex som den är så beskriver Anders de komplexa processer som sker på ett lättförståeligt sätt så att vi läsare kan förstå vad som händer.

De positiva effekterna av motion och träning

Boken är ca 220 sidor lång med 10 kapitel. Själva huvudpoängen som är genomgående i alla kapitel är att hjärnan är formbar. Vi alla styr över våra hjärnor och vi kan påverka dem till det bättre. Det är inte bara inom ett område som träning och motion gör skillnad för hjärnan. I boken visar Anders med vetenskapliga studier som bevis att alla nedan områden förbättras genom träning och motion:

  • Stress
  • Koncentration
  • Nedstämdhet/ångest
  • Minnet
  • Inlärningsförmåga
  • Kreatvitet
  • Demens

Låter det för bra för att vara sant? Ja jag håller med, det låter helt otroligt. Men faktum är att inom alla dessa områden så gör träning att vi mår och blir bättre. Ofta rör det sig om promenader eller löpning (eller motsvarande aktivitet som höjer pulsen) 3-4 gånger i veckan under minst 30 minuter.

Nedstämdhet/ångest

1987 godkändes medicinen prozac mot ångest. Det har blivit en av världshistoriens mest sålda mediciner och har varit en enorm succé. Dock hjälpte medicinen inte för alla, ungefär en tredjedel fick de goda effekterna medan resten inte hade några effekter alls och ibland tråkiga bieffekter.

Forskare ville undersöka om det fanns något annat sätt än att äta prozac för att hjälpa ångest. De ville undersöka om fysisk aktivitet kunde hjälpa.

I en studie samlade man 156 personer som led av depression. Personerna delades in i tre olika grupper. En grupp fick antidepressiv medicin, en grupp fick träna 30 minuter tre gånger i veckan och den sista gruppen skulle både träna och äta medicinen. Efter fyra månader utvärderades deltagarna och det visade sig att majoriteten i alla tre grupperna mådde mycket bättre och inte längre kunde klassas som deprimerade. Lika många i träningsgruppen blev friska som i grupperna som åt medicinen. Alltså träningen gav samma effekt som att äta piller.

Det tar dock inte slut här, för när personer tillfrisknat från depression är det lät att ”trilla tillbaka”. När man ytterligare 4 månader senare följde upp med testdeltagarna hade 8% av de som tränade blivit deprimerade igen medan 38% bland de som fick medicin. Träningen gav alltså ett starkare skydd än medicinen.

En poäng som Anders har i boken är att det lagts ner åtskilliga miljarder dollar i marknadsföring för pillerna medan det inte är någon som marknadsför fysisk aktivitet. Det finns inga pengar att tjäna på att människor tränar gratis så det har inte fått samma uppmärksamhet och spridning hos gemene man.

Dumburken

Det gjordes en omfattande studie I USA där man följde 3200 amerikanska ungdomar under 25 års tid. Man ville utvärdera hur deras fysiska aktivitet påverkade minnet, koncentrationsförmågan och andra kognitiva funktioner. De flesta av oss vet att stillasittande ökar risken för en rad olika sjukdomar men resultaten från den här studien visade också mer.

De som satt mest stilla i studien presterade sämre på tester kring koncentrationsförmåga och hade sämre minne. Dessutom tänkte de långsammare. De som hade sämst resultat var de som spenderade minst 2-3 timmar framför TVn varje dag. Så benämningen dumburken är faktiskt ett ganska bra namn.

Minnet/demens

Vår hjärna krymper varje år. I vårt minnescentrum som ligger i hjärndelen hippocampus försvinner ca 1% av hjärncellerna varje år. Dock har det visats att det går att bromsa krympningen och hålla sig frisk och pigg i minnet.

Amerikanska forskare lät en grupp på 120 personer delar upp i två grupper. De skulle mäta testpersonernas storlek av hippocampus (med en magnetkamera) vid två tillfällen med två års mellanrum. Den ena gruppen fick träna regelbundet och den andra fick göra lugnare stretchövningar. För de som ägnat sig åt lugna stretchövningar hade hippocampus i genomsnitt krympt med 1,4%. Däremot de som hade tränat hade i genomsnitt fått en hippocampus som var 2% större. Deras minnescentrum hade istället för att åldras föryngrats ca två år. Ju bättre kondition deltagarna hade desto mer hade hippocampus växt. Så de som hade bäst kondition hade fått hippocampus som växt mer än 2%.

Idag finns det mängder med spel och appar som påstår sig öka din kognitiva förmåga. Nyligen gick 70 av världens ledande forskare ihop för att utvärdera om dessa spel och appar kunde ha någon effekt på hjärnans kognitiva förmåga. Resultatet blev enorm kritik mot spel/app-utvecklarna. Forskarna kunde inte se att försökspersonerna blev mer kreativa, fick bättre koncentrationsförmåga eller bättre minne. De blev bättre på spelen de spelade men det gjorde ingen skillnad på deras hjärnor. Samma sak gäller för sudoku och korsord som i folkmun ibland kallas för ”hjärngymnastik”. Du tränar dig på att bli bättre på korsord och sudoku men inte något annat. Det bästa för minnet är helt enkelt fysisk aktivitet.

De som är oroliga för demens kan också ”göra något åt saken”. Det har visats i en studie att dagliga promenader minskar risken för demens med 40%. Fanns det ett piller som gjorde detta skulle alla äta det men det är inte många som känner till effekterna av promenaderna. 20-30 minuter 5 gånger i veckan är det som krävs.

Förklaringar till varför hjärnan blir större/bättre

I mina exempel ovan har jag valt att utelämna de tekniska och fysikaliska förklaringarna till VARFÖR dessa resultat har hittats i studie till studie. Anders går igenom i boken varför rörelse, motion och träning bygger upp en bättre och starkare hjärna som i slutändan gör att vi mår bättre. Är du mer intresserad av detta rekommenderar jag att du läser boken.

Jag skulle kunna fortsätta med exempel från olika vetenskapliga studier som visar på de positiva effekterna av fysisk aktivitet. T.ex. ökad inlärningsförmåga, ökad kreativitet och bättre skydd mot stress. Boken är fullproppad med fler exempel.

Omdöme

En av de mer intressanta böcker jag läst inom ”vetenskap”. Helt klart är att träning och fysisk aktivitet är något som borde vara del av allas liv. De effekter som träningen gör på kroppen och hjärnan speciellt är helt fantastisk. Att fler inte känner till alla dessa fördelar är ett mysterie. Eller så är det inte det. Författaren menar att det har med pengar att göra. Ingen marknadsför en löprunda i skogen…

Boken är lättläst, välskriven och oerhört väl efterforskad. Jag har lärt mig mycket om hur hjärnan fungerar och på vilka sätt träning påverkar hjärnans funktion. Mycket hänger så klart ihop med att vi fortfarande är programmerade för att leva på savannen. På 10 000 år har vår livsstil ändrats dramatiskt medan våra hjärnor inte haft tid att ställa om på samma sätt. Därför får många idag problem med stress, ångest, koncentrationssvårigheter etc. Mycket av det kan hanteras med fysisk aktivitet. Hjärnan belönar kroppen när vi rör på oss. Det hänger ihop med att när vi levde på savannen var vi byggda för att röra på oss och hjärnan belönade detta genom att öka vår koncentrationsförmåga, förbättra minnet och många andra saker.

Egentligen ser jag den här boken som ett måste för alla att läsa. När du läst den finns det inga ursäkter längre. Vi måste alla röra på oss och det är inte bara för att hålla vikten i schack och se bra ut på beachen utan för att vi ska vara friska och leva ett så bra liv som vi kan och under lång tid dessutom. Det visas gång på gång att de som inte rör på sig förlorar minnet snabbare, de tänker långsammare, de är mer stressade och löper större risk för depression och ångest och listan kan göras längre men jag tror du förstår.

Boken har inspirerat mig att fortsätta fokusera på rörelse och fysisk aktivitet i vardagen. Finns att köpa på Bokus.

4 thoughts on “Bokrecension – Hjärnstark

  1. Investeraren_tw

    Tack för en bra recension. Jag fick faktiskt den där boken i present för länge sedan, men av någon anledning så blev den bara liggande i hyllan utan att läsas, förmodligen för att den kändes så torr. Men, nu fick jag ju en bra summering här 🙂
    Mvh

    1. Herr Oberoende

      Aha okej! Ja den som gav dig boken verkar ha bra boksmak för boken var riktigt bra 😀

    1. Herr Oberoende

      Tack för tipset Per! Jag håller med och har även jag läst mycket om hur viktig sömnen är. I Anders Hansens sommarprat på P1 tar han också upp sömnens betydelse 🙂

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *