Bokrecension – Rat Race Escape Plan

Bokrecension – Rat Race Escape Plan

Jag har läst en ny bok (en e-bok) som heter Rat Race Escape Plan, av Andy Tanner.

Några av er känner kanske till Robert Kiyosaki. Han är mest känd för sin bok ”Rich Dad Poor Dad”. Det är en av de bästa böcker jag läst, recension kommer för övrigt på bloggen inom kort. Robert Kiyosaki har lyckats oerhört bra från att inte ha någonting till att bli en mycket framgångsrik företagsman. Hans koncern bara växer och växer och han marknadsför böcker, spel, utbildningar med mera. Jag kan tänka mig att han tjänar väldigt bra. För mig är han en förebild och idol. Han har rekommenderat att läsa boken ”Rat Race Escape Plan” av Andy Tanner via sin facebook sida.

Andy Tanner är en ”aktie-expert” och han jobbar inom Rich Dads verksamhet och är ”Rich Dad Advisor for paper assets”. Det jag vill säga här är att jag kom åt den här e-boken genom att Robert Kiyosaki marknadsförde boken åt Andy Tanner. Eftersom jag respekterar Robert Kiyosaki mycket högt tänkte jag att boken skulle kunna vara läsvärd.

Det intressanta med boken är att den dels är gratis (du kan ladda ner den här) och att det är mycket kortfattad. Den är endast 28 sidor lång. Det tog mig två korta lässtunder att läsa ut den.

Man kan ju undra om en bok på 28 sidor verkligen kan ge något avtryck. I oerhört korta kapitel så går Andy igenom olika begrepp och fenomen som ”What is the Rat Race”, ”Active vs Passive Income”, ”How to escape the Rat Race”, ”The forces keeping you in the Rat Race”. I slutet av boken berättar han hur han och hans fru lyckats på aktiemarknaden. Han förklarar också vad som skiljer amatör-investerare och professionella investerare.

Rat Race Escape Plan

För att vara en så kort bok så får Andy med en hel del matnyttigt och till och med tänkvärt i de korta kapitlen. Enkelt och metodiskt så går han igenom de olika delarna vilket jag tycker är bra och lättläst. Kanske inte så mycket nytt om du läst en del andra böcker om sparande och mindset för att komma ur ekorrhjulet.

Det som verkligen fick mig att tänka till och som var helt nytt för mig var kapitlet om skillnaden mellan amatörer och professionella investerare. Andy pratar här om att amatörerna köper aktier och sedan sitter de still i båten även vid nedgångar. Dessa nedgångar kan vara oerhört smärtsamma för amatör-investeraren och det kan ta många år innan man nått upp till samma nivå som innan nedgången. Det är också detta som är den stora skillnaden mot professionella investerare enligt Andy.

Enligt Andy så handlar professionella investerare med optioner. Optionerna fungerar som försäkringar. Precis som du försäkrar ditt hus så att du inte förlorar hela värdet om det brinner ner så kan du även försäkra dina aktier för att göra en grov jämförelse. De professionella investerarna är av den anledningen mycket bättre på att undgå förluster. Detta är mycket viktigt för att få en bra avkastning över lång tid, så jag tycker det är ett intressant resonemang. Andy menar att även profilen Warren Buffet agerar på det här viset för att minimera sina försluter.

För mig var delen om optioner helt ny och intressant. Det har fått mig att vilja utforska ämnet närmare. Att kunna minimera sina förluster vid en eventuell börskrasch är såklart intressant sen om alla professionella investerare gör så här kanske jag ifrågasätter lite grann.

Slutsatsen är att boken är läsvärd. Den är gratis och det tar inte lång tid att läsa den och den är ändå ganska matnyttig. Jag fick också med mig en tankeställare om optioner vilket jag ska undersöka mer!

Kolla gärna in mina andra bokrecensioner som jag samlat här.