Bokrecension – Screw Business as Usual

Bokrecension – Screw Business as Usual

Richard Branson är kanske en av väldens främsta entreprenörer. Hans resa från att inte ha något till att bygga Virgin Group och vara en av världens 300 rikaste säger inte lite. Richard har ett hjärta som slår extra hårt för människor och vår jord och klimatförändringen. Detta demonstrerar han i boken Screw Business as Usual.

Den här boken handlar om att hela företagsvärlden måste tänka om för att vi ska kunna ha kvar vår jord som den ser ut idag. Ända till slutet på 1900-talet så har allting inom business gått ut på att tjäna pengar. Oavsett om vi förbrukar ändliga resurser eller använder barnarbete så har företag fram tills idag drivits nästan enbart av att göra vinster och inte göra gott för planeten. Det kallar Richard för “Business as Usual”. Alltså att ha en affärsidé, producera din produkt utan att ta hänsyn till dina anställda, miljön etc för att endast göra en vinst.

Enligt Richard är Business as Usual passé. Hela boken handlar om ”Screw Business as Usual”. Genom att värna om tillverkningsprocesserna på ett sådant sätt att vi gör gott för världen samtidigt som vi producerar en vara, det är framtiden. Vi kan inte fortsätta på samma bana som tidigare om vi vill ha kvar vår jord som den är idag.

Det finns redan idag många exempel på företag som jobbar enligt nya modeller med sina produkter. De tänker på sina anställda på ett sätt som inte gjorts förr, de tänker på att produkterna ska göra skillnad i människors liv och att de inte ska ha någon negativ effekt på jorden.

Som Richard säger i boken ”Screwing Business as Usual. First, it requires shifting from narrow focus on short-term financial gains to a wider understanding of what it means to make profit. I´m talking about creating value for shareholders, employees, customers, the environment, and everyone affected by a business. Second, screwing business as usual means building people and planet into the core of business activities – so that our operations work to create more and better jobs, conserve and restore natural resources, and help make people healthier and happier, while also creating strong financial returns.”

Förr i tiden har det varit svårt att leva upp till de krav som Richard uttrycker ovan utan att det kostat för mycket. Idag sätter konsumenterna högre krav och producenterna lyckas göra rätt saker vilket attraherar kunderna. Det blir en win-win.

screw business as usual

Bokens upplägg

Eftersom Richard är en framgångsrik man umgås han med många likasinnade som också vill se ändring i världen. I boken så går Richard igenom flertalet exempel på företag, personer, organisationer som gjort “rätt”. De har tagit ansvar för sina anställda på ett extraordinärt sätt, de har tänkt på klimatet och miljön på ett extraordinärt sätt. I och med att de har gjort detta så har de också blivit väldigt framgångsrika.

Inom Virgin Group koncernen har Richard startat det som heter Virgin Unite. Det är en välgörenhetsorganisation som bidrar till att göra världen till en bättre plats. Många exempel i boken är tagna från aktiviteter som de drivit inom Virgin Unite. Richard återberättar historier om när han träffat olika entreprenörer som han hjälp att komma igång med affärsidéer som har ”screwed business as usual” i tanken när de utarbetat sin affärsplan.

Ofta handlar historierna om mindre företag som handlar med lokala råvaror, återvinner allt i sin produktionscykel, de återför vinsterna till projekt som hjälper befolkningen i orten de bor på etc. Men ett undantag och exempel jag tänkte ta upp som Richard pratar varmt om i boken är sportföretaget PUMA.

Jochen Zeitz blev VD för PUMA vid den ringa åldern av 30 år. När han tillträdde blev han den yngsta VDn till ett börsnoterat företag i Tyskland. Med Jochen i spetsen så introducerade PUMA en ny typ av bokföring. De införde en ny post som de kallade ”Environmental Profit & Loss”. Tanken bakom var att många av världens problem härstammar från att vi använder jordens resurser ”gratis”. Genom att PUMA satte en prislapp på hela deras värdekedja kopplat till resursförbrukning blev det lättare för dem att mäta deras påverkan och samtidigt också göra någonting åt det. Baserat på det nya sättet att bokföra sin miljöpåverkan har PUMA sedan jobbat stenhårt för att minska sina utsläpp och sträva mot en mer hållbar modell för deras produkter.

Den här boken är intressant. Den ligger i tiden eftersom företag inte bara kan tänka på vinster längre utan måste även tänka på sin påverkan på klimatet och ta ett större socialt ansvar. Allting blir tydligt att det är (kanske den enda?) vägen att gå i framtiden baserat på det Richard beskriver i boken.

Personligen tyckte jag att boken var lite rörig. Boken är uppdelad i kapitel men jag kände ingen riktigt röd tråd utan det flödade på med nya exempel hela tiden. Det var heller inga tydliga avslut på exemplen utan det mesta flöt ihop. Av den anledningen tyckte jag att boken var lite svårläst.

När jag tittar tillbaka efter att ha avslutat boken är jag glad att jag gjorde det. Innehållet är mycket bra även om det i vissa delar kändes som reklam för Virgin Group och allt bra de gör. Såklart inget fel att ta upp arbetet de gör inom Virgin för en bättre värld men jag var inte inställd på, när jag köpte boken, att så mycket skulle handla om Richards egna verksamheter.

Richard är oerhört duktigt och inspirerande. Att han med Virgin Unite skapat flera kompetenta grupper av människor som verkligen gör skillnad i världen tyder på hans förmåga att lyckas och han är verkligen en person att se upp till.

Är du intresserad av att lära dig mer om hur företag lyckas göra skillnad i världen samtidigt som de gör vinster är boken jättebra för dig. Den har många inspirerande historier om människor som från nästan ingenting skapat företag som verkligen gör skillnad.

Boken finns att köpa på Bokus.