Bokrecension – Lev rikt

Bokrecension – Lev rikt

Anders Gustafsson, bloggaren bakom Onkel Toms stuga, har skrivit en guide för dig som vill leva ekonomiskt fri.

Jag har själv läst lite grann på Anders blogg, Onkel Toms stuga. Främst gjorde jag det ganska många år tillbaka när Anders var på väg att flytta ut till en gård i Småland. Anders är lite över 50, bor med sin sambo och fyra barn. De bodde tidigare i Linköping och växlade om från att springa riktigt snabbt i ekorrhjulet, till att spara över 50% och till sist ta tjänstledigt och flytta ut på en gård i Småland under två års tid.

Den här e-boken är gratis, du får tillgång till den om du skriver upp dig till nyhetsbrevet på bloggen.

Innehållet

Till största delen så är innehållet i den här boken fokuserat på hur du kan leva ett fritt liv med hjälp av en pengamaskin. Anders är känd (eller det är i alla fall min uppfattning) för att kritiskt granska olika saker. Han är även duktig på att prova på saker själv för att skapa sig en bättre uppfattning. När han släppte den här boken så hade hans familj varit ute ur ekorrhjulet under mer än ett år och de han hade samlat på sig mycket bra erfarenheter.

Mycket av boken handlar om 4%-regeln, dess fördelar och nackdelar. 4%-regeln är standard inom kretsar där man pratar om att leva på sitt kapital. Regeln kommer från studier som var avsedda för att hjälpa amerikanska nyblivna pensionärer att veta hur de kunde leva på sitt ihopsparade kapital.

När vi pratar om ekonomiskt oberoende och att leva på sitt kapital i kanske 50-60 år uppstår lite andra risker och aspekter som måste beaktas. Detta går Anders igenom i boken där han pratar om riskerna och baksidorna med 4%-regeln men även om hur man kan minimera risken och hur man kan vara flexibel för att lyckas leva på sitt kapital under en väldigt lång tid.

Anders går också in på hur du kan planera en exit från arbetsmarknaden, han pratar en del om det svenska pensionssystemet och hur de bäst optimerar dina uttag med tanke på ekonomiskt frihet. Han pratar också om att flytta utomlands och bo där istället för Sverige och vad du ska tänka på då med avseende på sjukvård, bidragssystem med mera.

För mig var det är väldigt trevlig och intressant läsning. Boken som är lite drygt 100 sidor läste jag ut på två lästillfällen. Det är ett bra betyg för att vara mig!

Även om jag till stor del är medveten om riskerna med 4%-regeln så är Anders väldigt tydlig och genomgående i sin analys vilket var intressant att läsa. Han ger konkreta tips hur man kan anpassa sig om portföljen skulle förlora mycket i värde under uttagsfasen. En av de absolut största riskerna är att portföljen går ner mycket i början av uttagsperioden. Så länge du har tydliga regler för hur du ska hantera en sådan situation så går det att lösa.

Jag gillade också delen om pension och hur man planerar för en exit från arbetsmarknaden. Anders har konkreta tips både till yngre och lite äldre personer som kan ha tjänat in olika mycket pension hur man ska tänka när man vill baka in pensionsinkomsten i beräkningen till sin ekonomiska frihet.

En del av boken tar också upp baksidor och det som Anders upplever som negativt med att vara ekonomiskt oberoende/fri. En stor punkt är belåning. Har du inte en anställning med lön så kommer bankerna inte ge dig lån. Det kan vara för en bostadsflytt, investering i din befintliga bostad, satsning på egen firma etc. Det här ser Anders som ett väldigt stort hinder och jag kan hålla med om att det är något som begränsar livet till viss del.

Sedan säger också Anders att det här med ekonomiskt frihet är inte ett slutmål för honom. Han ser det som en resa. De bodde på gård i Småland och levde på sitt kapital. De har provat på det ”på riktigt”. Men samtidigt har de flyttat till Stockholm där de nu jobbar igen. Jag tror personligen att det är mycket individuellt hur man upplever sin frihet och vad man hittar på. Vi har alla olika drivkrafter och friheten kan ge oss möjligheter och utmaningar. Men det är kanske det som är charmen att man kan gå vidare i något annat om man vill. Det är just det som är friheten, du kan själv bestämma vad du vill göra utan att du måste.

Det här var kul läsning som triggade lite tankar hos mig. Tacksam att jag snubblade över boken som jag inte visste fanns. Tycker alla som planerar att eventuellt skapa sig ett liv utan anställning borde läsa den här boken. Den ger många inputs som kan vara bra att tänka igenom.