Årsrapport 2019

2019 har passerat och det är dags att uppdatera läget av vår pengamaskin och våra investeringar.

Pengamaskinen 2019

Under fjärde kvartalet 2019 så har vår pengamaskin utvecklats positivt. Främst tack vare börsen som har fortsatt gå upp, likt alla andra kvartal under året. Samtidigt så tickar värdet upp för våra alternativa investeringar också uppåt. Nedan är grafen över våra totala tillgångar per 20191231. Vi är nu på all time high vilket känns fantastiskt kul!

Det som är kul att se från ovan graf är att på de senaste två åren har vi gått från 100% börsexponering till ca 65%. Dock har vi ungefär samma absoluta belopp på börsen och byggt på med andra alternativa investeringar. Exakt hur fördelningen kommer att se ut framöver återstår att se.

Börsen har varit dragloket i uppgången i vår pengamaskin det här kvartalet. Nedan är vår utveckling. Vi är upp 7,26% och index 10,46% för Q4. Anledningen att vi tappar mot index pratar jag om lite senare i inlägget men överlag är jag väldigt nöjd med vår utveckling i Q4.

När vi tittar för helåret 2019 så tappade vi en del mot index under Q4 enligt ovan graf. Det gör att vi slutar helåret på plus 32,25% jämfört med index som är upp 34,57%. Det är fortfarande en sanslöst bra uppgång och den bästa vi har haft sedan vi började spara på riktigt till ekonomiskt oberoende. Jag är supernöjd med vår utveckling. Det man kan säga här är att vi sedan augusti stuvat om en del i vår pengamaskin efter att vi sålt en hel del aktier och köpt fonder istället. Merparten av fonderna som vi köpt har exponering mot världsmarknaden och inte bara mot svenska börsen. Av den anledningen blir också min jämförelse mot svenska index inte riktigt bra. Faktum är att världsindex ”bara” gick upp ca 24% i år och är en förklaring till att vi tappat mot svenska index under Q4. Det här är en fråga som jag ännu inte har svar på, vilket index jag ska jämföra mig mot framöver eftersom vi nu har en mix av svenska aktier och flera olika typer av fonder.

Egentligen skulle man kunna säga att jag inte behöver jämföra mig mot något index ju mer indexfonder vi köper eftersom vi bara kommer följa index. Men vi är inte riktigt där än så vi får se hur jag gör under 2020.

Aktivitet under Q4

Det har inte varit så mycket aktivitet under Q4. Eftersom jag började ett nytt jobb i september och sedan bytte igen i november har vi inte riktigt kommit in i en rutin kring hur mycket pengar vi får varje månad och hur mycket vi ska månadsspara. Dessutom är vi inte riktigt säkra på var vi vill stoppa in vårt månadssparande; ska det in på börsen, i Impact Investing, P2P eller något annat. Av den anledningen har vi sparat de mesta av pengarna på hög på lönekontot än så länge. Dock ska de under Q1 2020 investeras i något. Vi kommer diskutera vår strategi under vår kommande kick-off och jag kommer berätta i ett senare inlägg vad vi kommit fram till.

För att följa vår strategi om att minska beroendet av börsen har vi under Q4 tagit ut lite pengar från börsen (eftersom den utvecklats så starkt) och satt i P2P lån hos Savelend istället. Det syns även i grafen för vårt totala kapital att P2P delen (den röda) har växt. Det går också att se att vår del i impact investing (den gröna delen) växer sakta men säkert eftersom vi investerar månadsvis i Better Globe och även i TRINE.

Summering av 2019 och tankar om 2020

2019 har varit en fantastiskt år i form av värdeökningar av våra tillgångar. Vi är på all time high och ekonomiskt oberoende horisonten kommer närmare och närmare, även om det fortfarande är en bit kvar. Det har också varit ett år där vi fått ganska så mycket mer erfarenhet kring alternativa investeringar. Vi fortsätter att testa på nya investeringar och lär oss hela tiden vad som passar oss och inte. Mer och mer kommer vi fram till att vi vill styra våra investeringar mot passiva sådana. De investeringar vi investerar i ska inte kräva vår uppmärksamhet och de ska inte vara beroende av att vi är involverade för mycket. Det här är en anledning till att vi under hösten valde att börja forma om vår börsportfölj från nästan 100% aktier till 70% fonder och 30% aktier. Tanken är att vi ska fortsätta minska antalet aktier till förmån för mer fonder under 2020.

Insikten om att ha passiva investeringar påverkar oss även vad gäller våra alternativa investeringar. Det finns de investeringar som vi har idag som kräver en hel del jobb från vår sida medan andra helt sköter sig själva. Jag ser framför mig att vi under 2020 kommer att konsolidera våra investeringar lite mer och fokusera på de som vi känner oss mest trygga med. Eventuellt kommer vi göra oss av med vissa alternativa investeringar som vi känner inte passar in i vår strategi. Exakt hur det kommer bli återstår att se under 2020.

Vi gillar även fondroboten Lysa väldigt mycket som vi har börjat investera mer av våra sparpengar hos, mer passivt än så blir det inte när det kommer till börsinvesteringar. Jag återkommer även med tankarna kring detta under 2020.

Hur har det gått för dig under 2019? Några insikter och lärdomar som du vill dela med dig av? Jag vill gärna höra!

4 thoughts on “Årsrapport 2019

1. Investeraren_tw

Förlåt, men jag måste bara fråga om Better Globe. Du tror inte att de pengarna är borta med vinden? Varför skulle de annars ha infört ”minimi krav på uttag” för att få ut pengar enligt tidigare löften, som det har rapporterats om på tex twitter? Ingen som helst insyn i redovisningen heller i främmande land långt bort, känns lite som det perfekta brottet faktiskt. Jag säger det inte för att vara otrevlig, jag är bekymrad över det där upplägget.

1. Herr Oberoende

Nej jag tror det är en bra investering. Visst är risken högre än börsen t.ex. men det är också därför avkastningen är högre 🙂

Har du själv varit kund och undersökt fakta eller bara läst på twitter? Jag vet att det finns en minimigräns för uttag, den ligger på 100€. Anledningen är att det är en internationell överföring vilket innebär en del avgifter och därför försvinner lite stor andel av överföringen om den är mindre än 100€, helt OK enligt min mening.
      Vad gäller årsredovisningar låter det du säger som ett antagande utan någon grund så jag vet inte vad jag ska svara dig där.

2. Sebastian M

Intressant att läsa. Jag hittade den här bloggen för exakt ett år sedan och har inspirerat mig att själv bli ekonomiskt oberoende även fast beloppen är relativt små då jag fortfarande är student.

Angående index, kan man inte väga jämförelse-index gentemot hur ens gna fördelning ser ut. Ex ifall ni har 20% i svenska fonder (som ökat med 24%) och 80% i Europa (som hypotetisk har ökat med 15%). Så blir ert jämförelseindex 16,8% (= 24%*0,2+15%*0,8)

Jag håller själv på att göra en förändring i min portfölj och bara följa indexfonder med miljömärkning men försöker fasa ut det under en längre period på ca 6 månader. Givet att börsen och fonden svänger under tiden så får jag på så sätt en jämnare övergång istället för om jag råkade sälja i en svacka eller köpa på en del. Är det något ni övervägde nu när ni fasar ut era aktier i förmån för fonder?

1. Herr Oberoende

Kul att höra att du blivit inspirerad av min blogg Sebastian! 🙂

Absolut skulle jag kunna väga index som du föreslår, det jag tycker är synd är att jag måste göra det själv manuellt och att det inte går att få automatiskt på Avanza t.ex. Men det kanske slutar med att jag för som du föreslår i brist på annat.

Nja, nej vi har inte försökt sprida ut vår övergång pga av svängningarna. Jag tänker att våra aktier och fonder svänger ganska likt och att vi inte behöver sprida ut köpen då. Den enda gången jag brukar fundera över att sprida ut köp/sälj är om du ska in på börsen med ett större belopp eller ta ut ett större belopp 🙂