Bokrecension – Rich Dad Poor Dad

Bokrecension – Rich Dad Poor Dad

Jag precis läst ut en bok som heter ”Rich Dad Poor Dad”. Det är faktiskt andra gången som jag läser boken. Det var en av de första böckerna som jag läste när jag för drygt fyra år sedan började intressera mig för ekonomiskt oberoende och att försöka ha ett tankesätt som ”de rika”.

Jag måste säga att boken Rich Dad Poor Dad är en av de bästa böcker jag läst, den är riktigt bra. Den är skriven av Robert Kiyosaki som växte upp på Hawaii. Själva grundstoryn går ut på att Robert hade ”förmånen” att ha två olika pappor. Han hade dels sin egen biologiska pappa och han hade också hans bästa väns, Mikes, pappa. De två papporna har helt olika synsätt på pengar, rikedom, arbete, studier, sparande etc. Det här gör att Robert haft en mycket speciell uppväxt där två vuxna män, som han båda ser upp till, försöker lära honom två helt olika förhållningssätt till pengar. Självklart gör det Robert ganska luttrad vem han ska lyssna på samtidigt som han tvingas att analysera och tänka mycket själv.

På baksidan av boken finns ett citat av Robert som lyder ”The main reason people struggle financially is because they have spent years in school but learned nothing about money. The result is that people learn how to work for money… but never learn to have money work for them”. Citatet förmedar lite av bokens kärna. Även om boken är uppdelad i sex olika ”lessons” (plus lite andra kapitel) så handlar mycket  om människors olika synsätt till pengar och hur det påverkar deras liv. Det är uppenbart att Robert har anammat ”ett rikt synsätt” och det är också det han vill förmedla i boken.

Rich Dad Poor Dad

Jag tycker att boken är fantastiskt bra skriven. Boken har en verklig handling samtidigt som den är mycket utbildande. Det är kanske just det som gör boken så speciell. Vi får följa med på Roberts livsresa samtidigt som han delar med sig av sina lärdomar, insikter och misstag som han gjort på sin resa. Till skillnad från klassiska ekonomiböcker som lätt blir lite teoretiska är den här boken mer filosofisk och låter läsaren dra egna slutsatser längs vägen. Som sagt har jag läst boken två gånger nu och jag kommer inte dra mig för att läsa den igen om ett år eller så.

Den här boken ger dig som läsare både en intressant livshistoria, värdefulla lärdomar när det kommer till livsinställning samt konkreta tips på hur du kan bli rik.

Boken går att köpa på t.ex. Bokus