Många av oss ställer sig säkert frågan vad det egentligen kostar att äga en bil. Är det värt att köpa en bil till jämfört med att åka kommunalt eller cykla till jobbet? På många bloggar diskuteras det att du ska göra dig av med din/a bilar för att dra ner på utgifterna. Huruvida det stämmer och hur mycket du kan spara tänkte jag titta lite närmare på i det här inlägget!
Ny och begagnad bil
Det finns en hel del information att ta del av på nätet i frågan. Jag hittade bland annat nedan sammanställning från Swedbank där de tittar på månadskostnaden för nybilsköp i tre olika prisklasser. Inkluderat värdeminskningen ligger månadskostnaden på mellan 3 700kr till 4 940kr. Det är mycket pengar, men här är också allt inkluderat, till och med “garage, p-plats” vilket kanske inte alla behöver om man bor i villa. Tar man bort det minskar månadskostnaden ca 200kr. Fortfarande ganska dyrt. När jag säger “inkluderar allt” så har jag inte räknat in finansieringen av bilen, om det så är kontant eller med ett billån. Då tillkommer mer kostnader.
Alternativet till att köpa en ny bil är att köpa en begagnad bil. Konsumentverket har en bra tjänst som heter “bilsvar“. Där kan du jämföra månadskostnad för olika begagnade bilar. Genom att söka på bilmodell så visar bilsvar dig de uppskattade kostnaderna. Det som är bra är att du kan korrigera utgifterna om du vet att bilen drar lite mer bensin än vad som står på sidan t.ex.
Även här ger sidan ger oss en uppskattad månadskostnad och nedan har jag jämfört tre olika storlekar av Volvo bilar från 2012.
Här är det precis som hos Swedbank inkluderat alla utgifter förutom kapitalkostnaden. Dock hamnar vi med en begagnad bil mycket lägre jämfört med att köpa en ny (utan att inkludera kapitalkostnaden), ca 2 500kr i månaden för en Volvo S40 eller Volvo V50.
Andra alternativ
Finns det andra alternativ till att köpa ny/begagnad bil? Ja det har blivit mer och mer populärt med privatleasing t.ex. I vissa yrken finns det också möjlighet att få ha en tjänstebil.
Om vi tittar på de siffror vi kommit fram till ovan på ca 2 500kr/mån som lägst så tillkommer ca 500kr/mån för ett billån på 100 000kr med 6% ränta. Det skulle innebära 3 000kr/mån och det visar sig att privatleasing kostar ungefär lika mycket enligt motormännens riksförbund. Fördelen med leasing är att dina utgifter är förutsägbara medan du med den begagnade bilen kan få större servicekostnader om du har otur. Dock är det väldigt dyrt att avsluta ett leasingavtal i förväg vilket är en nackdel med leasingen.
Med tjänstebil beskattas ägaren med ett förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs ovanpå din bruttolön och så betalar du skatt på det extra beloppet. Tjänar man över ca 37 700kr (skiktgräns för statlig inkomstskatt 2017) så blir det 50% skatt på förmånsvärdet vilket jag tänkte använda i min beräkning. En ny bil som kostar 250 000kr kommer ha ett förmånsvärde på 3 133kr (går att räkna ut på skatteverkets hemsida) vilket blir en månadskostnad på 1 567kr. Det tillkommer 750kr i bränsle per månad (9 000kr/år) och vi landar på 2 326kr/mån. Tjänstebil blir således det billigaste alternativet hittills baserat på att man köper en bil som kostar 250 000kr. Köper man t.ex.en BMW som kostar 400 000kr blir kostnaden ca 3 200kr/mån.
Dock kan det vara lätt att lura sig själv med tjänstebil. Om du istället för tjänstebilen har möjlighet att få löneökning på säg 6 000kr istället så hade du efter skatt kunnat finansiera ett privat bilköp själv (3 000kr efter skatt). MEN på dina 6 000kr extra i lön hade du även fått tjänstepensionsavsättningar på ca 2 000kr (fortfarande baserat på att du tjänar över 37 700kr, gränsen för 30% avsättning till tjänstepension går vid 38 500kr). Därför är det inte i alla case självklart att tjänstebil är det bästa alternativet.
Så vad ska man göra?
Ska du köpa en bil eller inte?
Eftersom alla inte kan få en tjänstebil så konstaterar jag att den lägsta kostnaden blir runt 3 000kr/mån för att äga och köra en bil. Alternativkostnaden att cykla till jobbet har jag lyckats hitta lite på google. Första året krävs en startkostnad på ca 10 000kr för att köpa cykel, kläder, skor etc. Sedan ligger årskostnaden på ca 600kr för byte av kedja, kassett, vajrar, bromsbelägg, smörjolja etc. Det är alltså 50kr/mån (plus att du får motion). Cykel är alltså ett oslagbart sätt att pendla om du har möjlighet både ur ekonomiskt- och hälso-perspektiv.
Om du kan resa kommunalt räknar jag schablonmässigt att ett pendlarkort kostar i genomsnitt 1 000kr.
Sammanställning
Färdmedel | Kostnad per månad |
Bil | 3 000kr |
Kommunalt (Buss/Tåg/Spårvagn) | 1 000kr |
Cykel | 50kr |
Baserat på den ekonomiska analysen är slutsatsen ganska enkel, undvik bil om du kan.
Bilens “värden”
MEN, det kan finnas andra värden med att ha en bil som värderas högre än kostnaden. Jag tänker främst på tidsbesparing. Min fru t.ex. sparar en timme per dag genom att köra bil jämfört med att pendla kommunalt (vilket hon gjorde i nästan två år innan vi skaffade bil nummer två). För henne och för oss så är det värt väldigt mycket att vi får en timme mer tid tillsammans varje dag. Vissa barnfamiljer blir lätt “beroende” av att ha två bilar för att båda föräldrarna ska kunna hämta och lämna på dagis, köra till aktiviteter etc. I slutändan handlar det lite om att det är bekvämt och enkelt när man har en bil, trots kostnaden.
Motargumenten mot ovan är att ställa sig frågan varför de som har en eller flera bilar inte bosätter sig närmare arbetet, barnens dagis etc för att kunna göra sig av med bilen/bilarna? Den frågan lämnar jag till senare inlägg eller om ni har tankar får ni gärna dela med er i kommentarsfältet.
Vad säger ni? Ska man göra allt man kan för att göra sig av med sina bilar för att kunna få över mer pengar till sparande t.ex. eller kan det vara motiverat att ha en bil i vissa fall? Några funderingar eller tankar om hur jag räknat, kommentera gärna!
Väldigt intressant och bra sammanställning. Jag tycker bil är ovärderligt just med tanke på tidsaspekten – men det är dyrt. Dock är det för väldigt många människor i vårt kära land inte ens möjligt att överväga alternativen. Att åka och handla, hämta ungar eller besöka sin moster kräver många gånger en bil för att fungera i livspusslandet.
Däremot tycker jag att man ska välja en bil som kostar mindre, om man har möjlighet. Man måste inte ha en XC90 eller en BMW X7. En mindre bil som drar mindre soppa, kanske har några år på nacken, kan precis som din uträkning visar vara ett betydligt bättre alternativ.
Sedan har skötsel och underhåll en stor bäring på kostnaden. En bil som tvättas, servas och underhålls enligt kostens alla regler kommer förmodligen inte att ge så mycket mer när den väl säljs, men den kommer att hålla mycket bättre och inte kosta lika mycket i reparation.
Och varför välja, det går att ha både bil och cykel och välja cykel när det går. 🙂
Tack Money Cowboy för din kommentar!
Tycker du har bra reflektioner och tankar. Håller helt med om att de allra flesta av oss “behöver” en bil för att få vardagen att gå runt på ett smidigt sätt.
Att vara stark och ta cykeln då och då även om bilen är tillgänglig är säkert något som en del (inklusive jag själv) kan bli bättre på 🙂
De som står och väger om de verkligen behöver en bil eller inte kan tänka på att 3 000kr i månadssparande i 10 år blir ca 600 000kr. Kanske kan det hjälpa att ta “rätt” beslut 🙂
Eller så kanske man kan hålla utkik efter ett bra leasingerbjudande?
Ja och som sagt en mindre bil. Vi leaser just nu en clio för en kostnad av 1590kr i månaden.. och inte heller att förneka så är det en ”ny” bil och allt ingår även försäkring.
Som sagt allt handlar ju om vad man har för behov och hur mycket man kommer köra med bilen. Har även för mig att man kan leasa ännu billigare om man går ner till 1000mil om året och cyklar under sommartiden.. funderat på det?
Hej Anna,
Tack för kommentaren och intressant tillägg. Jag har sett leasingerbjudanden runt 2000kr tidigare men 1590kr inklusive allt låter fantastiskt bra! Visste inte heller att det går att få ner priset om du håller dig under ett visst miltal. Helt klart något att överväga för de som funderar på ny bil!