Bokrecension – Early Retirement Extreme

Bokrecension – Early Retirement Extreme

Jakob Lund Fisker är lite av en pionjär inom FIRE rörelsen. Hans sätt att se på världen och hans extrema synsätt hur du kan checka ut från arbetslivet beskrivs i hans bok som skrevs 2010.

Boken inleds lite sarkastiskt och beskriver vad som idag anses vara ett bra liv. Bra betyg, bra jobb, skaffa hus, bil, gifta sig, skaffa en extra bil, åka på dyra semestrar. Man gör som grannarna gör för det är väl så livet är tänkt att se ut? Om du är lite deppig eller haft en jobbig dag på jobbet är rådet att unna dig något. Gå och shoppa eller åk på spa. Mycket av dagens livsstilar kretsar kring att överleva ett liv som du kanske inte själv vill leva.

I boken målas dagens livsstil upp med ganska mörka färger. Våra liv kretsar kring våra jobb och vi lägger så mycket tid på att pendla och jobba för att kunna betala för alla våra saker som vi köper. Anledningen att vi köper saker är för att vi inte har tid att leva eller uppleva saker. Att få en ”bra” utbildning för att sedan få ett ”bra” jobb är hela syftet. För sen kan vi tjäna pengar och börja konsumera. Många som är fast i den här snurran fokuserar på jobbtitlar och vad deras senaste och nästa inköp kommer vara. Om det så är nästa bil, solpaneler, nytt hustak, semesterresa till Thailand, pool etc. Vi fortsätter köpa saker i hopp om att vi ska vara mer lyckliga och framgångsrika, när vi snarare låser fast oss ännu hårdare i ekorrhjulet för att betala för alla inköp vi gör.

Jakob frågar läsarna tidigt i boken ”Är du helt nöjd med ditt liv?”, ”vill du göra saker istället för att äga saker?”, ”anser du att livet är ett äventyr?”. Enligt Jakob är det svårt att leva ett fullt liv i ekorrhjulet. Hans råd och det boken handlar om är att designa om sitt liv så du kan göra precis det du vill, när du vill och hur du vill.

Oftast finns det hinder som gör att vi inte gör något åt vår nuvarande situation. Vi ”orkar” inte riktigt eller tycker att vi har det helt okej nu så varför ska man anstränga sig. Men tipsen för att verkligen komma igång är att öka missnöjet med din nuvarande situation, stärk din vision om hur du skulle kunna ha det i framtiden och bygg upp en plan för hur du kan nå din vision.

Livet som beskrivs ovan sammanfattar Jakob som livet av en ”business-man”. Man springer i ekorrhjulet, betalar för saker och tjänster medan man själv inte har några kompetenser för hur man tar hand om saker och sitt hem. Det anlitar man folk till att göra. Man är, vad som boken kallar, en ”löneslav”. Du är fast i ett system du inte kan ta dig ur för du måste få in din lön varje månad för att finansiera ditt liv.

Renaissance man

Vägen ut från ekorrhjulet är att leva livsstilen som Jakob kallar för livet som en renässansman. Den här personen har, till skillnad från en löneslav, kunskaper inom många olika områden som han kan använda i sitt vardagsliv. Han kan laga saker som går sönder i hemmet, han vet var han kan be om hjälp eller låna saker när han behöver, han kan skapa själv, han är vältränad och tar hellre cykel än bilen.

En renässansperson är någon som är duktig på flera saker och inte bara är fokuserad på sitt arbete. Renässanspersonen har välutvecklade kunskaper inom flera områden så som

• Psykologiska kunskaper (hur man mår och äter bra, träning och hälsa, matlagning)
  • Ekonomiska kunskaper (skillnad mellan värde och pris, kunna tänka långsiktigt, skillnad mellan tillgångar och skulder, kunna investera i aktiemarknaden, göra sin deklaration, föra kassabok)
  • Känslor och emotionella kunskaper (inte slösa på resurser, pengar, tid. Kunna hantera stress, vara lugn. Kunna hantera impulser. Utveckla passioner i livet. Vara empatiskt mot andra och kunna skapa relationer med andra människor)
  • Sociala kunskaper (lära känna människor inom olika professionella områden, förstå hur man kan sälja, skänka, byta saker med andra, vara involverad i politik på någon nivå)
  • Tekniska kunskaper (Förstå hur saker fungerar, förstå hur du kan bevara och vårda saker du äger)
  • Ekologiska kunskaper (kunna namn på träd, fåglar, djur, blommor. Veta vilken mat som är i säsong och hur stor miljöpåverkan olika matråvaror har på vår jord, odla själv. Förstå hur saker hänger ihop i naturen och i stort,

En stor del av boken handlar om hur du kan designa ditt liv som en renässansperson. Det handlar om att se över sina saker, hur du bor, vad du äter, vad du har för kläder, hur du hanterar din hälsa, hur du transporterar dig, vad du har för tjänster och vilka personer du omger dig med.

Boken har en stor genomgång av alla ovan nämnda kategorier och hur du antagligen har det nu och hur kan kan göra skillnad för att ta dig närmare ett steg ut ut ekorrhjulet.

Den här boken är rolig. Den är rolig för den är så extrem. Inom varje kategori av ditt liv ställer Jakob allt på sin ända. När han pratar om boende så skriver han en lista från ”basics” till lyxliv. Han börjar med att skriva att det enklaste boendet man kan ha är att sova utomhus, sedan är nästa steg, tält, sen kanske sova i en husvagn etc. Ibland tänker man inte så långt själv, jag kanske har tänkt att vi kan flytta till ett hus som är lite mindre men ibland behöver man hjälp att få fram de där extrema tankarna som verkligen sätter fart på tankeverksamheten.

Boken beskriver väldigt tydligt hur ett ekorrhjul och vilket typ av liv många lever i dagens samhälle. Det är väldigt hårt kopplat till det som FIRE står för och jobbar mot. Samtidigt är Jakob mer fokuserad på vilket liv du ska skapa dig istället, inte bara att du ska ut från ekorrhjulet. Det handlar mer om att leva som man gjorde förr, leva som en person under renässansen. Du tar hand om dig själv och dina saker. Du tar dig tid att jobba med det du tycker är kul och du vårdas dina saker och relationer du har i ditt liv. Det är ett mycket intressant synsätt och på många plan håller jag med Jakob i hans uppfattning om hur man ”borde leva”.

Om du själv känner att du är fast i ekorrhjulet men inte vet hur du kan göra några ändringar är det här en perfekt bok för att få igång tankarna. Jag tror att det är just för att mycket som skrivs i boken är så extremt att man kanske hittar något som passar en själv som ligger någonstans mittemellan. I vissa fall kanske du också kan vara extrem men inte inom alla områden. Mycket är praktiskt i boken och är lätt att ta till sig så det är bara att sätta igång!

Bra bok som inte verkar finnas på svenska boksidor utan får köpas hos Amazon eller begagnad från någon annan i Sverige om du kan hitta!