Bokrecension – Gör ditt barn rikt

Bokrecension – Gör ditt barn rikt

Funderar du på hur du på bästa sätt pratar om pengar med dina barn, hur du ska hantera veckopeng och hur mycket du ska spara till barnen? Den här boken har svaren.

Boken Gör Ditt Barn Rikt är skriven av Jan Bolmeson och Charlie Söderberg. Båda två kända profiler inom finansvärlden. Jan som bloggare och Charlie som jobbat med TV-program kring ekonomi. De är båda två föräldrar och i den här boken försöker de guida dig som läsare hur du kan tänka kring dina barn och pengar.

Boken tar upp ganska många olika aspekter kring pengar och barn. Mycket handlar om att barnen själva måste få lära sig att hantera pengar. Precis som många andra områden vill föräldrar dela med sig av sin kunskap genom att berätta och förklara men det är först när barnen själva får ansvar och de provar på att hantera pengar som de kan lära sig. Det spelar ingen roll hur många gånger du säger att barnet inte ska springa i badhuset, de springer ändå. Först när de ramlar och slår sig inser de att det kanske inte är en bra idé att springa. Samma tankesätt kan appliceras på pengar. Det är enkelt att säga till barn att de inte ska slösa pengarna på godis för då kanske de inte har råd med vinterjackan. Men de måste få erfara det här själv för att komma till insikter om hur pengar fungerar.

Ett annat generellt tips i boken är att försöka inkludera barnen i diskussioner kring pengar. Uppmuntra till diskussion kring pengar, gör det inte till något hysch hysch. Istället för att säga ”vi har inte råd”, ”vi har inte tid” eller liknande kan du som förälder skapa en diskussion varför ni inte kan köpa alla leksaker i butiken. Prata om hur barnen kan spara sin veckopeng några veckor för att sedan komma tillbaka om köpa leksaken till exempel.

Veckopengen

En stor del av boken handlar om veckopengen som anses vara en mycket viktig del i barnens lärande om pengar. Om barn missar chansen till att få veckopeng snuvar vi barnen på att ta egna beslut kring pengar och även se konsekvenserna av de besluten. Det är inte önskvärt att barnen växer upp och tror att pengar är en oändlig resurs som kommer ur väggen när man stoppar in ett kort där.

I boken finns många förslag på hur mycket och hur du ska lägga upp veckopengen med dina barn. Det föreslås t.ex. att det kan vara bra att skriva ett avtal med sina barn. Kanske har du några krav på motprestation för att barnen ska få sin veckopeng. Det kan vara att städa sitt rum en gång i veckan, ta undan disken etc. Sedan går det även att lägga på en ”prestations-baserad” del i veckopengen där extra aktiviteter kan ge en större veckopeng. T.ex. att slänga soporna, dammsuga hela huset eller något annat.

Det vanligaste i Sverige är att barn börjar få veckopeng någon gång mellan 7-10 år men det går att introducera redan från 5 års ålder enligt författarna. När du börjar med veckopengen kan du även komma överens med ditt barn att allt inte ska gå till konsumtion. 70% kanske går till konsumtion, 20% ska investeras och 10% ska skänkas till de som inte har det lika bra som vi själva. Poängen här är att få balans och skapa en förståelse för att alla inte har det lika bra som vi själva, därför är det bra att skänka en liten del av veckopengen. Att få barnen med att investera innebär att du ska få barnet att förstå att pengar kan öka i värde om man investerar dem. De kan avstå att konsumera idag till förmån för mer konsumtion senare.

Ett roligt tips i boken var att om barnen jättegärna vill ha något som du inte vill köpa till dem utan de måste betala själva kan du låna ut pengar till barnen med en ränte- och amorteringsplan. Det här är ett bra sätt för att barnen (kanske här i de yngre tonåren) förstår att det går att låna för att få det du vill ha här och nu men också att det kommer innebär att kanske 50% av de kommande veckopengarna i 6 månader kommer behöva användas för att betala av på lånet. Det här är viktiga insikter som är jättevärdefulla att få med sig tidigt i livet. Som ett ”snabblåns-vaccin”.

Att bygga en pengamaskin

Boken är knappt 300 sidor lång och den sista halvan handlar om hur du bygger en pengamaskin. Det finns lite förklaringar kring vad en aktie är, vad en fond är. Förslag på hur du ska spara till barnen, olika investeringsfilosofier och en rekommendation från författarna kring hur de tycker att du ska spara till barnen.

Sammantaget tyckte jag det här var en bra bok. Lättläst och en hel del kul exempel. Författarna har intervjuat en del personer inför att boken skrevs och vissa tips från dem kommer också med vilket ger en extra dimension.

Egentligen skulle jag säga att den här boken är bra att läsa för alla som har barn, det är många bra tips och råd kring hur du kan ge ditt barn den bästa starten i livet när det kommer till området pengar. Boken är heltäckande i att den också innehåller en mycket gedigen genomgång kring hur du som vuxen ska investera dina (och dina barns) sparpengar. Avsnittet om hur man ”ska” investera gillade jag, då filosofin överensstämmer mycket med min egen filosofi. Det handlar om att försöka vara passiv och investera i breda indexfonder (mycket förenklat eftersom boken har 150 sidor om detta).

Bra bok som går att köpa på Bokus eller Adlibris.