Bokrecension – Social Entrepreneurship

Bokrecension – Social Entrepreneurship

Jag har läst en ny bok (en e-bok) som heter Social Entrepreneurship – The Better Globe Way, av Rino Solberg.

Några av er känner kanske till Rino Solberg. Han är en norrman och är grundaren av Better Globe som jobbar med att utrota fattigdom och korruption i Afrika genom att plantera träd. Vill du veta mer om Better Globe har jag skrivit om det här.

Rino Solberg har en mycket intressant livshistoria och han har åstadkommit mycket under sitt liv. Första kapitlet är en liten hyllning av honom själv vad han åstadkommit under sitt liv som entreprenör och vilka andra kända människor han träffat. Samtidigt som det kan kännas lite skrytsamt säger han ändå att pengar inte gör någon lycklig utan han mycket fokuserat att ge enligt devisen ”Give and you shall receive”.

Rino har under sitt arbetsliv jobbat mycket i Afrika och hans Fru är född i Uganda. Dock är hon uppväxt i Norge.

Boken är upplagd som så att Rino går igenom och beskriver hur välgörenhet/bistånd fungerar, om korruptionen i Afrika, om ”Socialt Entreprenörskap” och hur han med sitt företag Better Globe arbetar för att utrota fattigdom och korruption i Afrika.

bokens framsida

Korruption och fattigdom

Rino beskriver problematiken med korruption i Afrika och att den är starkt förknippad med fattigdomen. Även om korruption är olagligt i alla afrikanska länder så är människors aktiviteter i vardagen starkt influerade av korruption. T.ex. att du måste betala några dollar till en tjänsteman för att hitta ”ett borttappat papper”. Tjänstemannen vet var pappret finns och borde ge det utan betalning men du förväntas betala för att få det. Jag och Fru Oberoende har haft förmånen att resa en del i Afrika och vi har också sett det med egna ögon.

Rino har en oerhört välskriven och lång lista på hans förslag för hur man ska komma åt korruptionen i Afrika. Kopplat till korruptionen pratar Rino en del om att mycket av biståndspengar ”försvinner” och aldrig når lokalbefolkningen som behöver hjälpen. Samtidigt så är de pengar som når befolkningen inte en hållbar lösning på deras problem. Rino använder uttrycket nedan för att beskriva situationen.
”If you give a man a fish for a day, he will have food for one day; but if you teach him how to fish, he will eat forever”.

Socialt entreprenörskap

Rinos förslag på hur man kan lösa både problematiken med korruption, och att inte bara ge fiskar, är genom Socialt Entreprenörskap. För att ge er en insikt i vad Socialt Entreprenörskap innebär har jag (Rino gjorde det också i boken) klippt ut en bit av Wikipedias förklaring.

”Social entrepreneurship is the recognition of a social problem and the uses of entrepreneurial principles to organize, create and manage a social venture to achieve a desired social change. While a business entrepreneur typically measure performance in profit and return, a social entrepreneur also measures positive returns to society. Thus, the main aim of social entrepreneurship is to further broaden social, cultural, and environmental goals. Social entrepreneurs are commonly associated with the voluntary and not-for-profit sectors, but this need not preclude making a profit”.

Rino tipsar om Richard Bransons bok ”screw business as usual” som ska beskriva hur Virgin Group har jobbat och jobbar för att bekämpa fattigdom och hjälpa miljön runt om i världen genom socialt entreprenörskap. Boken ska tydligen varit en vändpunkt i Rinos eget synsätt på entreprenörskap. Jag kommer att läsa den och recensera senare under 2018 förhoppningsvis!

Better Globe

Resten av boken handlar om är hur Rino har startat Better Globe 2004 och hur de jobbar enligt de principer som socialt entreprenörskap står för. Better Globes vision är att utrota fattigdomen i Afrika och du kan läsa mer om deras verksamhet här.

För mig var det här en lite annorlunda bok. Den ligger lite utanför en klassisk ”ekonomi-bok” och jag har kommit i kontakt med den tack vare mitt engagemang i Better Globe. I en kampanj i höstas var boken gratis under en dag om man laddade ner den från Amazon som e-bok.

Jag tycker innehållet är mycket intressant, speciellt om korruptionen i Afrika. Beskrivningarna om hur bistånd/välgörenhet fungerar (eller inte fungerar) intresserar mig också väldigt mycket och det ger en inblick i hur annorlunda saker och ting fungerar i Afrika jämfört med här hemma. På ett sätt stärker det mig också i känslan att vilja ge mer till de som behöver hjälp runt om i världen.

För dig som vet vad Better Globe gör och tycker att det är en bra sak så är boken en fördjupning i bakgrunden till företaget och vad de försöker lösa för problem. Sett från det perspektivet tyckte jag det var mycket intressant läsning. Också för att andra halvan av boken beskriver mer om Better Globes verksamhet. Här lärde jag mig ett och annat nytt där också även om jag redan känner till Better Globe ganska väl.

För dig som letar efter investeringstips är det här inte en bok för dig. För dig som är intresserad av socialt entreprenörskap, Better Globe, Afrika och välgörenhet/bistånd så är boken väldigt informativ och givande.

Boken går att köpa via Bokus. Det går också att köpa via Amazon som Kindle version (det går att ladda ner till vilken platta som helst och läsa via Amazons Kindle app). Priset för kindle-versionen är 4$ vilket är lite billigare än att köpa boken via Bokus.