Bokrecension – The richest man in babylon

Jag har läst en ny bok som heter “The richest man in Babylon”.

Enligt pärmen på boken trycktes första upplagan av boken ”The richest man in Babylon” 2010. När man läser boken är det svårt att tro att den är så pass ny eftersom språket i boken är mycket gammaldags och innehåller ord som “thou” och “bringest” till exempel. Meningsuppbyggnaden är också av gammal karaktär vilket ger boken en ganska annorlunda känsla. Ett exempel är “Which desirest thou the most? Is it the gratification of thy desires of each day?”. Det är faktiskt så att den första upplagan kom redan 1926 så det är en mycket gammal bok, men ändå innehåller den mycket aktuella tankesätt.

Det tog mig ett tag innan jag förstod upplägget på den här boken. Den är som många andra böcker uppdelad i kapitel men alla kapitel hänger liksom inte ihop utan är små ensamstående berättelser. Det ska nämnas att allting utspelar sig i det gamla Babylon under första årtusendet före Kristus. Det vi har lärt oss i skolan är att Babylon var en mycket rik stad vilket säkert stämde men det författaren till boken vill lyfta fram är att det inte fanns några fantastiska resurser eller andra tillgångar som gjorde Babylon rikt. Det var människorna med deras mindset och handlingskraft som gjorde Babylon till en sådan blomstrande plats. Detta för vi följa med och förstå i de olika historierna i boken.

bokens framsida

En av historierna handlar om mannen Arkad som arbetade i Babylons låg/mellan-klass. Han kämpade på och fick slita. Samtidigt såg han upp till de rika som hade så mycket mer än vad han hade. Han såg det som omöjligt att någonsin nå dit och förstod inte hur han skulle kunna lyckas med något sådant. Arkad får möjligheten att lära sig de rikas hemlighet från en av sina arbetsgivare och det är att lägga undan en del av din lön varje månad och sätta pengarna i arbete!  Det var en av flertal tips han fick lära sig. Han lärde sig många andra lärdomar på sin resa till att bli en av Babylons mäktigaste män.

Jag måste säga att det tog mig ett tag innan jag riktigt förstod upplägget på boken. Men när jag väl gjorde det var det ganska underhållande historier. Det är verkligen ingen faktabok om hur man blir rik utan trevliga anekdoter till kortare historier som väver in vilket mindset man ska ha för att lyckas ekonomiskt, bli framgångsrik och förmögen.

Jag njöt extra mycket av sista delen av boken när jag insett hur den var uppbyggd. Vet man det redan från början tror jag behållningen blir ännu större.

Som variation till faktaböcker på ämnet tycker jag boken var riktigt trevlig. Sen tycker jag det är ganska coolt att den skrevs redan 1926 och innehåller samma budskap som många av de böcker som skrivs idag har. Man visste redan för knappt 100 år sedan att för att bli rik måste du sätta pengarna i arbete!

Priserna verkar variera ganska mycket mellan olika sidor så kan vara värt att kolla både Bokus och adlibris.