Bokrecension – så här blir du miljonär i hängmattan

Boken ” Så här blir du miljonär i hängmattan” kom ut 2017 och är ytterligare en bok av Spiltan-profilen Per H Börjesson. Boken har gjorts i samarbete med Privata Affärer och tidningens prenumeranter fick ett exemplar av boken i somras.

Per H Börjesson

Per H Börjesson har skrivit två tidigare böcker med ungefär samma tema som den här. Att alla svenskar kan bli miljonärer. Jag har läst båda hans tidigare böcker “så här kan alla svenskar bli miljonärer” och “så här blir du miljonär som pensionär”.

Man skulle kunna tycka att det räcker med två böcker på temat men som Per själv skriver i inledningen av den här boken “även om jag har haft stora framgångar med mina tidigare böcker hoppas jag att denna kortversion skall bli ännu mer läst och uppmuntra alla runt om i landet till att själva ta ansvar för sin privatekonomi”.

Det märks redan i början av boken att Pers drivkraft  och syftet med hans böcker helt och hållet är folkbildning. Per vill nå ut till svenska folket så att de med hjälp av hans enkla tips ska lyckas att bygga sig ett kapital genom medvetet sparande.  Syftet är inte att Per vill tjäna mer pengar på ytterligare en bok, Per skänker nämligen alla bokens intäkter till välgörenhet.

Boken är uppdelad i fyra delar

1. Intro till sparande och finansbranschen
  2. Sju olika sätt att bli miljonär på
  3. Det är inte pengarna som gör dig lycklig
  4. Sammanfattning med några konkreta exempel

boken

Boken är 91 sidor lång och är väldigt heltäckande för de som är nya i sparande och investeringar. Per är väldigt pedagogiskt i sina resonemang och boken är lättläst. Fokus i boken handlar inte om att tokspara eller dra ner sina utgifter jättemycket. Per fokuserar mer på att hålla sig undan onödiga avgifter och att man ska vara kritisk till bankrådgivarnas (säljarnas) råd. Bankrådgivarna fokuserar snarare på sin egen provision än spararens bästa.

Det finns en hel del anekdoter och resonemang kring att transaktionerna inom finansbranschen är aktörernas “modersmjölk”. Att köpa och sälja kostar pengar och det tjänar finansbranschen på . Per uppmanar till passivitet och att inte göra hastiga affärer fram och tillbaka. Även om det stormar på marknaden ska man ha is i magen och sitta still i båten. Pers uttryck “Historien visar att tid – inte timing – är nyckeln till framgångsrik investering” tycker jag mycket om!

Per har en annan bra reflektion i boken som jag gärna vill nämna. När man är aktiv och engagerad ger det ofta bra resultat i de aktiviteter vi människor sysslar med. Arbete, sport och hobbys ger oftast bättre resultat ju mer aktiv du är. Investeringar fungerar allt som oftast tvärtom, och det är också en anledning till att många småsparare har svårt att slå index. De är för aktiva, köper och säljer, de låter psykologin på börsen styra deras agerande. De som vinner på börsen är ofta de som är mest inaktiva, långsiktiga och sitter still i båten.

Sammanfattning

Vad boken går ut på är att du genom att ligga i hängmattan kan bli mångmiljonär. Det handlar till stor del om två saker. Första delen är pensionen där Per diskuterar hur man kan maximera inkomstpension, premiepension och tjänstepensionen. Andra delen handlar om eget sparande, att inte slösa och att köpa bostad. Slutklämmen är att det inte är pengarna som gör dig lycklig. Pengarna är ett medel som ger dig möjlighet att du kan göra vad du vill med din tid.

Sammanfattningsvis en lättläst och läsvärd bok men många bra poänger. Kan rekommendera boken!

Boken är ganska billig, kostar ca 55kr. Du kan köpa den på till exempel Bokus.