Bokrecension – Happy Money

Bokrecension – Happy Money

Jag har läst en ny bok som heter Happy Money, The Science of Happier Spending skriven av Elizabeth Dunn och Michael Norton.

Elizabeth Dunn är doktor och professor inom ”Social Psychology” och Michael Norton är professor inom marknadsföring. Tillsammans har de skrivit den här spännande boken om hur du ökar glädjen kring hur du spenderar dina pengar. Med 336 referenser så är den här boken baserad på rejält mycket vetenskap och undersökningar. Med deras akademiska bakgrund så tar de sig an ämnet som riktiga vetenskapsmän/kvinnor med en humoristisk twist.

Boken

Baserat på resultat från forskning och studier har författarna skapat fem olika kapitel. De fem olika kapitlen fokuserar på olika sätt att spendera dina pengar. Sätt att spendera som gör att du maximerar lyckan när du spenderar dem. De fem kapitlen är:

  1. Köp upplevelser
  2. Gör det till ett nöje
  3. Köp tid
  4. Köp nu, konsumera senare
  5. Investera i andra

Köp upplevelser

Det visar sig att materiella saker, som fina bostäder till häftiga pennor, ger oss mindre lycka jämfört med upplevelser som resor, konserter, fina restaurangbesök etc. Det här kapitlet handlar mycket om vad vi människor tror ger oss lycka. Till exempel pratar författarna om ”the american dream”. I den så ingår det ofta ett stort och fint hus, men faktum är att studie efter studie visar att ett fint boende inte ökar din lycka. Det som verkligen ger oss lycka är upplevelser. En studie visar till exempel att vi människor blir mer glada när tänker på de upplevelser vi gjort i livet jämfört med materiella inköp vi gjort.

Som en lite en slutsats till varför upplevelser ökar vår lycka mer än materiella inköp summerar författarna det så här:

  • Upplevelser för dig samma med andra människor vilket skapar en känsla av social tillhörighet.
  • Upplevelser skapar minnesvärda historier som du kan prata om långt framöver.
  • Upplevelser är ofta knuta till vilken personlighet du är. Upplevelser förstärker din känsla av hur du vill vara.

Gör det till ett nöje

På engelska heter det här kapitlet ”make it a treat”. Författarna menar på att vi lever i ett överflöd idag. T.ex. att vi kan äta choklad varje dag. Att äta choklad varje dag gör att vi inte upplever det som något speciellt. Om vi istället hade tvingat oss själva att bara äta choklad en gång i månaden så hade vi upplevt mycket större lycka när vi väl åt den. På så vis har vi använt principen ”make it a treat”. Överflöd är lyckans värsta fiende som författarna uttrycker det. Därför kan brist/knapphet vara lyckans bästa vän.

En ganska spännande fakta som togs upp i boken är att det finns mycket svaga bevis för att lycka är kopplat till inkomst. En förklaring kan vara att de som tjänar mycket eller har mycket pengar undermedvetet vet att de kan köpa många fina saker. Men den möjligheten gör också att de har svårare att uppskatta ”de små sakerna” i livet.

Ett roligt exempel är att det finns belägg för att vi uppskattar saker mer när vi vet att de bara finns under en viss begränsad tid. Det här utnyttjas av både KFC och McDolands t.ex. där de har vissa specialmåltider som endast finns under begränsade tidsperioder. När en måltid tas bort från menyn för att sedan komma tillbaka ett år senare skapas en eufori hos de som väntat på dess comeback. Lyckan är stor helt enkelt, jämfört med om den alltid funnits på menyn.

Köp tid

Genom att betala för sådana uppgifter som vi själv avskyr kan vi frigöra tid och göra det vi verkligen gillar. Även om en självgående dammsugare kostar 5 gånger mer än en vanlig kommer den att frigöra dig tid. Den frigjorda tiden kan du använda för att göra saker som du tycker är roligt eller gör dig lycklig.

Att köpa sig tid kan också ge dig bättre psykologiskt välmående. När du är stressad har du svårt att vara fokuserad på nuet. De som känner att de har gott om tid kan vara mer närvarande i nuet och upplever också större lycka.

Enligt författarna och baserat på deras research finns det tre områden där de flesta av oss borde använda våra pengar för att skapa förändring i spenderad tid:

  1. Pendling
  2. TV-tittande
  3. Umgås med familjer och vänner

Om vi börjar med pendlingen är det en av de aktiviteter som ger amerikaner mest olycka av alla vardagliga aktiviteter. Det finns alltså goda incitament att göra något åt sin pendling om du vill öka din lycka. Enligt forskningen så ska du för varje 22 minuter extra pendling ha 30% mer i lön för att vara lika lycklig som om du inte hade någon pendlingstid alls.
I jämförelsen nämns att amerikanerna spenderar två veckor per år i snitt på att pendla.

Amerikaner spenderar också två månader per år att titta på TV, förhoppningsvis är det lägre i Sverige men jag vet inte. Studie efter studie visar att TV-tittande människor upplever mindre lycka från TVn jämfört med andra fritidssysslor, t.ex. att gå ut med hunden.I en stor undersökning med över 100 000 människor från 32 olika länder i Europa så var de som tittade på TV mer än 30 minuter per dag mindre nöjda med sina liv jämfört med de som tittade mindre än 30 minuter. Det (enda?) positiva med TV är att det är ett billigt nöje (som gör dig olycklig?).

Att umgås med vänner och familj är något av det viktigaste som finns för att vi som människor ska känna oss lyckliga. Generellt skulle många av oss kunna lägga mycket mer tid på detta men ofta kan det vara förknippat med utgifter. Ni ska ut på restaurang, på konsert etc. Men det är väl investerade pengar för din lycka att öka tiden du umgås med andra.

Ett tips kring tid är att INTE se tid som pengar. Inte när det kommer till lycka i alla fall. Med det tankesättet är det lätt att hellre jobba mer för att få mer pengar (vår hjärna fungerar så). Vi blir även mer otåliga när vi t.ex. lyssnar på musik (som är gratis) när vi tänker på att vi istället skulle kunna jobba och tjäna pengar. Från ett ekonomiskt perspektiv är tid pengar men det är inte ett gynnsamt tankesätt när det kommer till lycka.

Köp nu, konsumera senare

Det här kapitlet handlar om att händelser som ligger i framtiden skapar mer känslor och lycka jämfört med händelser som ligger i det förflutna. Istället för att konsumera på en gång så visar forskning på att fördröjd konsumtion ger dig mer lycka. Något som kanske är lätt för många att relatera till är när du bokat nästa semesterresa. Du har köpt något men kommer inte konsumera resan förrän senare. Väntetiden gör att vi skapar positiva förväntningar och vi målar upp en bild av hur bra och trevligt det kommer bli vilket ökar vår lyckokänsla. Ett annat exempel; trots att vi betalat för att få ”all-inklusive” så smakar de ”gratis” drinkarna riktigt bra just för att de är gratis.

Investera i andra

Forskning visar att spendera till och med små belopp på andra människor kan göra skillnad för din lyckokänsla. Warren Buffet, en av världens rikaste personer, har lovat att ge bort 99% av sin förmögenhet. Han påstår att han inte kunde vara lyckligare. I en stor undersökning av Gallup visades att donationer till välgörenhet hade liknade påverkan på ens lycka som dubblad lön.

I en annan undersökning gavs personer ett presentkort på 20$ på Starbucks tillsammans med tre olika instruktioner enligt nedan:

  1. Gå till Starbucks och köp något gott till dig själv.
  2. Ge bort presentkortet till någon annan.
  3. Bjud med en vän och gå till Starbucks tillsammans och utnyttja presentkortet.

Efter testet utvärderades lyckan hos testpersonerna. Resultatet? Nummer tre utbringade mest lycka, nummer två på andra plats och nummer ett kom sist.

I det här kapitlet tas diskuteras betydelsen av tillhörighetskänsla. Speciellt i samband med välgörenhet. Om du skänker pengar månadsvis till UNICEF, Röda korset etc. så kan det vara svårt att se hur just dina pengar gör skillnad även om det är pengar som går till en god sak. Då är det också svårt att uppleva lycka genom sådan typ av donation. Genom att skapa en länk mellan dig som givare och den som tar emot din gåva kan det ge mycket större skillnad i lyckokänsla hos dig som givare.

Omdöme

Helt klart var det här en mycket intressant bok. Ju längre vi kommit på vår finansiella resa ju mer blir jag intresserad av hur pengar är kopplat till lycka. Den här boken är en mycket bra vägvisare i hur du kan ändra ditt tankesätt i hur du spenderar/investerar dina pengar. Jag tar verkligen med mig ”om du ger andra din tid, kommer du uppleva att du har mycket tid. Mycket mer än de som inte ger sin tid till andra”. Det samma gäller med pengar. Genom att ge bort pengar till andra känner du dig mer rik. Det behöver inte vara kopplat till hur stort ditt kapital är. Rikedom handlar i vissa aspekter om annat.

Det jag verkligen gillade i den här boken var att i princip allt är baserat på forskning. Boken är baserad på mängder av studier om hur människor är. Det ger den här boken en helt annan tyngd för mig. Som jag nämnde hade de 336 referenser så exemplen haglar tätt i boken. Just exempel är för mig jätteintressant för det är lätt att sätta in sig själv i samma situationer som gjorts i studierna.

Blir ytterligare en bok att ställa i hyllan bland favoriter som kan läsas igen. Den går att köpa på Bokus.

4 thoughts on “Bokrecension – Happy Money

  1. Jan S

    Så intressant och när man får det presenterat på detta sätt så blir det tydligt för en själv. Följer råden till en del redan men det finns mer att förändra. Första steget är insikt och sen sätt att tänka och agera.
    Tack

    1. Herr Oberoende

      Tack för kommentaren Jan!
      Helt riktigt, det går att veta en massa fakta. Men det krävs att du tränar och sätter ”faktan” i omsättning och praktiserar det i ditt liv 🙂

    1. Herr Oberoende

      Tack Lejoninnan!

Leave a Reply to Herr Oberoende Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *