Bokrecension Peak

Bokrecension Peak

Hört talas om ”10 000 timmars regeln”? Dags att slå hål på myterna om naturbegåvning och talang. Det är timmar som krävs för att bli expert på något.

Den här boken handlar om de som är riktigt duktiga på saker. Världsmästare i schack, de mest framgångsrika violinisterna, de bästa taxichaufförerna etc.

K. Anders Ericsson som skrivit boken Peak har under hela sin karriär studerat personer som besitter det vi i folkmun kallar ”talang”, ”naturbegåvning” eller bara helt enkelt att de är experter på det de gör. Hans experiment började med att han tillsammans med en student utforskade om han kunde bli bättre på att komma ihåg sifferföljder.

De flesta av oss kanske klarar av att komma ihåg 7-9 siffror efter att vi har fått en följd uppläst som vi sedan ska repetera. Det var precis så mycket som Anders student också klarade i början av experimentet. De fortsatte sedan att träffas någon gång i veckan och övade och testade om studenten kunden minnas mer. Och hör och häpna så hade studenten efter drygt ett år lärt sig att komma ihåg över 50 siffror.

Det här fascinerade Anders och han har sedan fortsatt att försöka förstå vad det är som gör att vissa av oss blir så bra på det vi gör. Vad är det som krävs? Är det timmar, begåvning, talang eller vad är det som gör att vissa blir fantastiskt framgångsrika på det de gör?

Handledd övning

Det visar sig genom Anders studier och även andras forskning att den bästa vägen till att bli bättre på något och kanske även bli världsbäst på något kräver övning. Övning, åter övning och mera övning. Det krävs att vi som människor lägger ner många många timmar på en aktivitet för att vi ska utvecklas till att bli världsbäst på det. Samtidigt så är timmarna bara en del av ekvationen. Att bara spela samma stycke på sin fiol och tro att man ska bli bättre är fel. För att vi ska bli bättre krävs att vi utmanar oss själv och går utanför vår komfortzon. Det här gäller oavsett på vilken nivå man ligger. Oftast krävs det att vi då har en lärare, coach, mentor som hjälper oss att pressa oss så att vi utvecklas i rätt riktning.

Det är just det som Anders kommit fram till. De som bli absolut bäst i världen har under hela sin växt genom sin professionella karriär haft bra lärare som kunnat hjälpa dem att utvecklas och bli bättre och bättre.

Du har säkert själv upplevt att du när du kanske haft en lärare som inte lyckas engagera dig eller som kommer och ger personliga råd, att du inte utvecklas så som du önskar. Samtidigt har du kanske också haft en sån lärare som är intresserad och vill hjälpa dig. Den personen kommer ge dig tips och sen över du på det och blir genast bättre och kan ta nästa steg i din utveckling. Oftast är vi beroende av bra lärare om vi ska bli bättre inom någonting.

Mentala representationer

En nyckel till att bli bäst och framgångsrik inom ett område handlar om det som Anders kallar “mentala representationer”. Om vi går tillbaka till studenten som lärde sig att memorera sifferföljder. Han utvecklade system eller mentala representationer för hur han skulle komma ihåg olika sifferföljder. Han förknippade dem med olika föremål, händelser etc. som gjorde det lättare för honom att komma ihåg det.

Det visar sig också att t.ex. Violinister har mentala representationer kring hur det ska kännas eller låta när de drar med stråken på ett visst sätt för att framkalla det där unika ljudet de vill komma åt. Golfspelare har en mental representation hur de ska genomföra en svårt bunkerslag, de har gjort de så många gånger tidigare så de går in och mentalt “plockar fram” hur slaget ska genomföras för att kunna utföra det på ett bra vis.

Talang/Begåvning

Den här boken slår hål på det som vi kallar talang eller naturbegåvning. Det finns inte enligt Anders som skrivit den här boken. Han tar upp några exempel i boken där Mozart är ett sådant exempel. Visst växte Mozart upp och blev en mycket duktig och känd kompositör och musiker. Men det var ingen slump då han hade en mycket hängiven far som verkligen drillade Amadeus från låg ålder. Amadeus hade också ett storasyskon som var inne på samma bana. Mozart fick alltså börja väldigt tidigt med notläsning, spela instrument och komponera musik. Han spenderade jättemycket tid på detta och blev till slut en mycket duktig kompositör eftersom han både hade timmarna men också en mycket bra lärare i sin far som själv var musiker och kompositör.

Begåvning och talang kommer från tidigare erfarenheter och övning. Många som säger sig vara tondöva kanske är det för att de aldrig riktigt övat på att sjunga eller spela något instrument. Eftersom någon sagt att de är tondöva någon gång så ger de sig själva inte chansen att öva sig så att de inte längre behöver behöver vara tondöva. Alla kan med rätt övning. Om någon anses ha bollsinne så beror det högst sannolikt på att barnet eller personen har haft mycket med bollar att göra tidigare i livet, det är en egenskap som utvecklats av erfarenheter och övning.

Autistiska personer som kommer ihåg en hel telefonkatalog, det måste ju vara någon typ av begåvning. Faktum är att dessa personer kommer ihåg telefonkatalogen för att det är deras största intresse, de har spenderat otaliga timmar med katalogen och har övat upp minnet att komma ihåg det som står i katalogen. Studier har gjorts med de som inte har autism och de kan utveckla samma förmåga som de typiska egenskaperna som en del autistiska personer har. Det visar att alla människor kan utveckla olika färdigheter, bara man övar på det.

Egen övning är det som är nyckeln till att bli världsbäst. Läraren kan berätta vad du ska öva på men sen är det upp till dig själv att öva så att du blir bättre. Många av de som är världsbäst berättar om att de lägger ner oerhört mycket tid på övning, och det behöver inte heller vara något som är kul. Samtidigt vet de att de måste lägga ner tiden för att hålla sig i världsklass.

Slutpoängen är att allt är möjligt för alla. Du kan bli världsbäst på vad du vill. Det kanske inte är enkelt men du kan om du vill lägga ner tid och energi på att öva dig dit.

Den här boken var väldigt intressant. Den slår hål på en del myter om vem som kan bli världsbäst. Att det inte har koppling till det vi kallar ”begåvning”. Boken visar om och om igen genom exempel att vem som helst kan bli bäst på något.

Samtidigt så är det också intressant att inse att det inte bara är antalet timmar som är nyckeln till att bli bäst, det krävs bra handledning och en lärare som kan hjälpa dig till den framgången. Att bara köra bil på motorvägen i 10 000 timmar gör inte att du blir bäst på formel 1.

Boken är full med exempel från studier som Anders själv genomfört med ganska häpnadsväckande resultat. Människan är kapabel till mer än vad vi kanske trott.

En riktigt bra bok som jag kan rekommendera, finns att köpa på Bokus.

2 thoughts on “Bokrecension Peak

1. Moa

Skulle säga både och! Det finns barn som har naturbegåvning men som ofta beror på att de är autistiska.

Min dotter var 4 år gammal när hon själv knäckte läskoden (utan träning eller ägnat detta som intresse). När hon började skolan kunde hon läsa mkt bättre än de andra barnen. Var det naturbegåvning? Jag skulle säga att det kallas istället för ojämn begåvning och särbegåvning. Hon kan läsa och räkna matte men när det gäller att säga en hälsningsfras är svårare för henne. Hon är autistiskt. Så att påstå att barn med autism har ägnat flera timmar för ett ämne pga intresse är fel, men ofta har man fel bild av personer med autism och tror alla är Rain man. Einstein påstod vara autistisk tex. Var det pga av intresse eller särbegåvning? Han var ju lika duktig musiker också..

När det gäller ”vanliga” barn utan ojämn begåvning så håller jag med att det krävs träning och repetion för att bli duktig på att spela instrument. Ett barn som spelar 3 timmar om dagen blir ju bättre än ett barn som spelar 5 min fiol. Min dotter spelar 2 instrument pga av stort intresse och ägnar ju flera timmar veckan, hon blir ju bättre och bättre men det är ju för hon lägger mkt tid.

Vad jag vill ha sagt är att trots att hon inte lägger lika mkt tid på läsning som instrument så visar hon större begåvning än andra barn. Så hypotesen om att barn med autism har större intresse och visar begåvning för ett ämne och ägnar mer tid stämmer ju inte 🙂

1. Herr Oberoende

Hej Moa,
      Tack för din kommentar, intressant läsning! Det är svårt för mig att uttala mig kring autism, jag har bara återgett det som stod i boken. Trots det så är det intressant att höra kring din erfarenhet med din dotter 🙂