Bokrecension – Beslut och beteenden

Bokrecension – Beslut och beteenden

Richard Thaler är nolbelpristagare och beteendeekonom. Hans banbrytande idéer om att människor inte är rationella har ändrat ekonomers syn på hur världen ”fungerar”.

Boken

Richard Thaler är professor i beteendeekonomi. Han började sin karriär redan under 70 talet och har gjort en helt otrolig resa inom nationalekonomins värld. Redan från start har han varit övertygad om att människor är just människor. I den klassiska nationalekonomiska teorin förklaras människor som ”econer” (som de kallas i boken). Alltså personer som är helt rationella och som alltid tar ”rätt” beslut. T.ex. att om en econ vet att det är bättre att köpa aktier i Volvo än i HM så kommer alla att köpa HM. Eller att en econ vet att det är mer gynnsamt att investera i aktier och kommer därför aldrig köpa en lott.

Denna beskrivning av verkligheten som består av econer är så nationalekonomer under lång tid förklarat världen. Richard Thaler har under sina verksamma år studerat, forskat och föreläst om att människor inte är econer. Vi gör inte rationella beslut i alla givna situationer. Faktum är att vi ganska ofta handlar orationellt.

Huvuddelarna i boken

Den här boken är tjock, lite tegelstensvarning, den är på knappt 500 sidor. Det är egentligen mer som en memoar än något annat. Richard går igenom sin karriär och vad han jobbat med I olika stadier av sin karriär. Vilka teorier han jobbat med, vilka experiment och undersökningar han gjort och vilket motstånd han fått längs vägen.

Besittningseffekten

Något som Richard är lite “fader” till är det som kallas för besittningseffekten. Det handlar om att vi människor skapar en känslomässig anknytning till saker. Det kommer påverka vårt beteende och göra att vi inte agerar som econer. Det kan röra sig om så enkla saker som din kaffemugg. Det är ju bara en mugg, men du skulle kanske inte vilja byta den mot en som var värd dubbelt så mycket även om det rent rationellt vore rätt sak att göra.

Det kan även handla om att du skapar känslor för ett företag som du äger aktier I. Genom att göra det kommer du högst sannolikt inte att agera rationellt när det t.ex. går dåligt för företaget. Istället för att rationellt sälja av ditt innehav kommer du känslomässigt bita dig fast och ”hoppas” på att det kommer gå bättre snart och du riskerar att förlora pengar pga din känslomässiga koppling.

500kr är alltid 500kr

Ett annat exempel att vi människor inte handlar rationellt är att vi värderar pengar olika I olika situationer. Om du ska köpa ett par byxor. Du är på Naturkompaniet och har hittat byxorna du ska ha, då går till kassan och de berättar för dig att du kan köpa exakt samma byxa i grannbutiken för halva priset, 500kr billigare. Klart att du går över gatan och köper byxorna där.

Men hur värderar vi 500kr när vi köper något dyrare, som en bil eller till och med en bostad? Tycker vi att 500kr spelar så stor roll. Om du sitter och ska skriva papper för en ny bill på 300 000kr och någon säger att du på andra sidan gatan kan få den för 299 500kr. Kommer du resa på dig och gå över gatan för att få 500kr rabatt. Det är lika mycket pengar som i frågan om byxorna men på något vis tycker vi inte längre att de 500kr är värda lika mycket.

Det här är ett tydligt exempel på att vi människor inte är rationella och tar rationella beslut i alla lägen.

Nudging / knuffar

En sista sak jag tänkte ta upp som Richard pratar om i boken kallas för nudging. Genom att ”knuffa” människor i en viss riktning kan man påverka oss att göra eller uppnå vissa resultat. Ett exempel som togs upp i boken var att ändra på hur anställda anmäler sig till pensionsavsättningssystemet när man är nyanställd i USA. Istället för att du som nyanställd skulle kryssa i en box att sätta av 5% och signera lite papper så ändrade man så att du istället för att anmäla ditt intresse behöva avanmäla ditt intresse. Man gjorde pensionsavsättningarna som standard. Det visade sig att när man sätta avsättningarna som standard så ökade också antalet som valde att sätta av pengar till pensionen.

”Det ska vara lätt att göra rätt”. Genom att designa val, produkter, tjänster på ett visst sätt kan vi påverka hur människor kommer att agera.

Ett annat exempel handlade om att få män att pricka urinoarer på flygplatser. Flygplatsen valde att etsa in en bild av en fluga i urinoaren. Vad hände? Flygplatsen rapporterade att ”spillet” minskade med 80%. Genom att etsa in en fluga fick man männen att sikta bättre och man uppnådde ett önskat resultat. De som gick och kissade tänkte nog inte nämnvärt på det hela men de blev ändå påverkade, knuffade, att utföra sin handling på ett visst sätt.

Omdöme

Den här boken var bra. Extra kul var att den handlar om beteendeekonomi vilket jag tycker är intressant. Att vi människor inte handlar rationellt är väldigt intressant.

Boken var mastig, ibland var det lite tungt att komma vidare. Richard beskriver mycket kring sin karriär, människor han träffat och vad de pratat om. Samtidigt har boken väldigt många praktiska exempel och genomgångar av experiment han och hans kollegor har gjort. På något vis så gick mitt intresse upp och ner under tiden jag läste boken. Ibland från oerhört intressanta saker till ibland lite mindre intressant. Det har säkert att göra med vad du själv tycker är intressant.

Jag uppskattade upplägget av boken att få följa med och inse vilken resa beteendeekonomin har gjort under tiden som Richard Thaler varit verksam.

Den sista delen av boken som handlade mycket om nudging tyckte jag var extra intressant eftersom Richard blev inkallad och eftersökt i topp-politiken i UK t.ex. Han fick vara med ut utforma saker för att ”knuffa” befolkningen att göra rätt saker. Väldigt kul att läsa om det.

Bra bok som går att köpa på Bokus.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *