Dags att skaffa ny bil – egentlig kostnad

Dags att skaffa ny bil – egentlig kostnad

Det här med bil, vad är den egentliga kostnaden? Vilket alternativ är bäst om man nu ska ha en bil?

Bakgrund

För några år sedan skrev jag ett inlägg om vad det kostar att äga en bil. Då kom jag fram till ca 3000kr. Jag får ett annat belopp när jag räknar idag, återkommer till detta senare i inlägget.

Trots att jag kom fram till ca 3000kr för några år sedan har vi bara budgeterat 2000kr i månaden i vår budget för 2021. Hur smart var det? Vet inte riktigt hur det gick till men jag tror vi tog ett genomsnitt av våra utgifter under de senaste åren och då landade det på ca 2000kr. Nu har det ju visat sig att vi sprängt den budgeten med råge i år, mycket pga oförutsedda händelser men ändå.

Vår bil som vi har idag är ca 10 år gammal och har gått 16 000 mil. De sista åren har den börjat strula en hel del. Det har varit både mentalt jobbigt (bilen stannar mitt i Stor-Stockholm dagen innan jag ska vara med hos Malou och jag måste jaga verkstad för att få bilen lagad på 8 timmar så jag kan komma hem igen) men också kostsamt. Vi har haft två lagningar som legat i 10 000kr klassen det senaste året.

Tankarna börjar ju då såklart att snurra kring vad vi ska göra nu. Ska vi behålla bilen, som vi trivs med, och ta reparationskostnaderna när de kommer? Eller ska vi köpa en 2-3 år gammal bil som inte kommer behöva lika mycket reparationer. Ska vi leasa? Ska vi köpa en helt ny bil?

Analys

Som jag ser det har vi 4 huvudalternativ:

1. Behålla vår befintliga bil

2. Köpa en ”ny” begagnad bil. Ca 2-3 år gammal som gått max 4 000 mil.

3. Leasa en bil

4. Köpa en helt ny bil

Det som tillkommer till punkt 3 och 4 är att våra värderingar ser ut som så att om vi köper eller leasar en ny bil vill vi att det är en hybrid eller elbil. Det kommer påverka priset till viss del men det är så pass viktigt för oss att inte köpa en ny bensin/diesel bil att det är så analysen får se ut.

Nedan ser du en uppställning som jämför kostnaden för de fyra olika alternativen. Viktigt att poängtera är att jag i den totala kostnaden för ägande av bil inkluderar sparande för att kunna köpa en ny bil efter 9 år. 9 år har jag valt för att det motsvarar 3 leasingperioder och det känns som ett lämpligt intervall om man vill byta bil när den gått ca 16 000 mil som vår nuvarande bil har gjort. Jag har även räknat på att vi kör 1 500mil om året. Att elbilen drar 1,4 kWh per mil och att elpriset är 1,8 kr per kWh.

1. Behålla befintlig bil

Det finns uppenbara fördelar med att behålla vår befintliga bil. Vi vet vad vi har och den är praktisk, ganska stor och har dragkrok som vi nyttjar då och då. Den är väldigt funktionell. Det som talar för att sälja och byta till något annat är osäkerheten kring reparationskostnader. Det är också en bensinbil vilket vi vill bort från inom en överskådlig framtid.

Som du kan se i excel-bilden så har jag räknat ganska högt på reparationskostnader vilket är en av de största utgifterna med den här bilen. Totalt är den ändå relativt billig i jämförelsen, men det går heller inte att äga den tills den går helt sönder. Jag misstänker att reparationskostnaderna kommer fortsätta öka med bilens ålder. Kanske därför vi inte ser så många 20 åriga bilar på vägarna? De rostar kanske sönder till slut?

2. Köpa en ”ny” begagnad bil

Den här punkten ser jag nästan som att den hänger ihop med punkt 1. Om vi skulle gå på det här alternativet så hamnar vi om 9 år i sitsen som vi är nu med en ca 10 år gammal bil som gått 16 000 mil som vi vill byta bort. Det blir som en loop mellan ”1” och ”2”.

Fördelen med att köpa en ”ny” begagnad bil är att reparationskostnaderna minskar. Som du kan se i excel-bilden är det här alternativet det billigaste.

För att hålla igång den här loopen mellan alternativ 1 och 2 så måste du spara 1 400kr i månaden för en pott som efter 9 år kommer räcka för att köpa en ”ny” begagnad bil igen. Då har jag räknat med en pott på 150 000kr för att kunna köpa nästa bil. Typ en KIA Ceed som gått 3340mil som jag hittade på blocket vid en snabb sökning.

3. Leasa en hybrid/elbil

I min jämförelse har jag valt att titta på ren elbil inte hybrid. Anledningen är att när jag tittade på det så kommer kanske 30-50% av vår körsträcka per år vid distanser som är längre än 50-70km (distans en hybrid klarar på batteri). Det innebär att om vi köper/leasar en hybrid så skulle värdet av att kunna köra på el vara begränsat. Det innebär både högre driftskostnad för bensin och mindre värde av att betala för att ha batteridrift.

I det här specifika fallet har jag tittat på en KIA E-Niro som kostar 3 295kr i månaden att leasa när det här skrivs. Då ingår serviceavtal, ingen försäkring och inga vinterdäck. Det går såklart att lägga till det och få en högre månadskostnad men jag kommer titta på att skaffa försäkring och vinterdäck + fälg själv. I min kalkyl räknar jag på att man köper fälg + vinterdäck år 1 sedan kan vinterfälgen användas under hela 9 års perioden. Sommardäck kommer aldrig behöva köpas då det ingår i leasingen. Därför är däckkostnaden för leasing lägre än de andra alternativen.

Den stora fördelen med att leasa är att du inte behöver någon kontantinsats vilket är en stor del av månadskostnaden i alternativen där du köper en bil. En annan fördel med leasing är att dina utgifter är förutsägbara.

4. Köpa en elbil

Som jag ser det är det här alternativet som har flest osäkerheter. Vi vet inte riktigt idag hur länge batterierna i elbilar kommer räcka. Fungerar de bra om 9 år eller måste man byta ut alla battericellerna för flera hundra tusen? Kommer andrahandsvärdet vara fantastiskt bra för att fler och fler vill ha elbilar eller inte?

Det kanske största hindret för oss är priset, elbilar är väldigt dyra att köpa nya. Även om det finns stöd från regeringen så behövs runt en halv miljon. Det är också det som påverkar driftskostnaden mest, att man måste spara ca 4 600kr i månaden för att kunna finansiera nästa köp av en ny bil om 9 år. Annars är den löpande driftskostnaden av att äga en elbil väldigt låg.

En stor fråga kring det här alternativet är andrahandsvärdet. Om du får tillbaka 50% av köpeskillingen efter 9 år så behöver du ju inte spara 4 600kr i månaden för att köpa nästa om 9 år utan bara 2 300kr. Men det behöver inte bli så, det är en stor osäkerhet.

Summering

Såna här jämförelser är alltid bristfälliga. Det går inte att få rätt på allt och en bil är en bil så det kan uppkomma kostnader som jag inte förutsett. Skattesatserna kanske ändras, elpriserna går i taket och kanske även bensin/diesel priserna, andrahandsvärden är svåra att förutse med mera. Samtidigt tror jag att jag täckt in det mesta och den stora ”gamechangern” när jag sammanställde det här var att få med sparandet till en ny bil när man äger en bil. Man måste se till hela livscykeln av ägandet och räkna med att man en dag måste köpa en ny och då ska det finnas pengar till det. Det här är extra viktigt för oss om vi ska leva på vår pengamaskin. Vi måste ha räknat in och ha täckning för sådana saker.

Som man kan se är kostnaden för vår nuvarande bil och att leasa på ungefär samma nivå. Dock så är det billigaste alternativet att köpa en ”ny” begagnad men som jag tidigare sagt ser jag alternativ 1 och 2 som en loop så jag skulle vilja säga att de egentligen är samma alternativ och att kostnaden är genomsnittet av de båda, så ca 3 700kr i månaden.

Personligen känns det just nu för osäkert att köpa en elbil, jag är hellre försiktig och ser hur den marknaden och produkterna utvecklas. Dessutom har vi inte en halv miljon tillgängligt som vi kan använda för att köpa en sådan bil. Vi har heller inte 150 000kr liggandes för att köpa en ny begagnad bil för vi har ”glömt” att räkna in sparandet för att en dag köpa en ny bil.

Som det ser ut nu så landar vi högst sannolikt i att prova på att leasa en elbil. Vi har aldrig leasat förut och det kan vara intressant att prova på hur det fungerar och inte fungerar. På de tre år som vi provar leasing kommer vi högst sannolikt att jobba som vanligt och har möjlighet att spara ihop ett kapital om vi nu skulle vilja köpa en bil efter den första leasingperioden.

Vad tänker du om min jämförelse. Har jag missat något? Finns det något mer man borde tänka på eller ta i beaktning? Vad är ditt bästa tips när det kommer till bilägande eller leasing?

12 thoughts on “Dags att skaffa ny bil – egentlig kostnad

  1. Mats

    Hej,
    Bra genomgång. Funderar själv i liknande tankar. Något som du missade kring leasing är begränsningen av antal mil, slitage etc som kan slå en del beroende på hur långt man kör och skicket på bilen. Jag tror personligen att alla batterier kommer överleva bilens livslängd, däremot verkar det som att batteriet tappar kanske 5-10 % på 10-20000 mil. Tror också det kommer gå att byta enskilda dåliga celler och inte hela batteriet så tror definitivt oron där är obefogad men finns många som är skeptiska kring detta. Finns även en del statistik på detta från främst tesla. Andrahandsvärdet jsee jag varit mer orolig över på en fossilbil om säg 5 år när ingen vill köpa dessa bilar?

    Tack för en bra blogg!

    Mvh Mats

    1. Herr Oberoende

      Hej Mats,
      Det är helt rätt att det kan uppstå extra kostnader vid inlämningen av leasingbilen. Antalet mil kan vara en begränsning och att man måste ”hålla koll” på att man inte kör för långt. Ja om Sverige rör sig i riktningen att vi ska bli fossilfria så kommer bilar som drivs av fossila bränslen klart bli oattraktiva framöver 🙂

  2. Tony

    Hej,
    Själv valde jag en hybrid framför en elbil, främst för att 90 % av alla resor klarar jag mig på enbart el, men också för att om batteriets kapacitet sjunker snabbt med åren, så ser jag att det alltid finns ett värde i att det finns en bensinmotor som knappt gått något. En ren elbil med dåligt batteri är dåligt värde i😊.
    Sen tror jag precis som mats att batterierna håller i dom flesta fall längre än bilen, men det går ner snabbare än 5-10% på 10-20000 mil.

    Mvh /Tony

    1. Herr Oberoende

      Tack Tony för din input. Ja avvägningen mellan hybrid och ren el är inte alltid lätt. Oavsett vad vi säger nu om batteriernas livslängd så behövs mer tid för att se hur det verkligen faller ut när det finns mer statistik kring det 🙂

      1. Carl-Johan Larsson

        Du behöver nog inte vara orolig över att batteriet tappar kapacitet. Alla batterier gör det men bilbatterierna är inte som i din telefon. Idag finns det bilar som kört 50000mil på 3år och enbart tappat 12%. dvs de kommer inte längre 350km utan 300km. Inte byter man batteri pga det! Värre är det snarare att de inte längre laddar lika fort, men det talas det mindre om. Men tex de första Leafarna hade en sämre batteriteknik som gör att de tappar kapacitet fortare. Men nu har man börjat konstatera att batterierna tappar kapacitet per tid och inte pga laddning. Dvs man skall titta på åldern mer än hur många mil en beg bil har gått.

  3. C

    Bra genomgång.
    Att köpa en fossilbil idag kan vara ok, men för varje år som går kommer det bli svårare och svårare att sälja den.
    Andrahandsvärdet på elbilar är otroligt högt just nu. Tror att det kommer att fortsätta eftersom fler kommer vilja köpa elbil, men inte till priset av en ny som är dyr, så andrahandsmarknaden kommer fortsatt vara het.
    Här finns en genomgång över batteriernas kapacitetsminskning (oron verkar vara extremt obefogad…) https://alltomelbil.se/batterierna-i-elbilar-fortsatt-valdigt-taliga-men-du-kan-forlanga-livslangden/

    Så, jag hade leasat eller köpt en begagnad elbil om jag hade behövt ny bil nu.
    En fossilbil hade jag ALDRIG vågat investera i, inte ens en begagnad…

    /C

    1. Herr Oberoende

      Jag tror vi tänker ganska likadant. Att leasa nu för att låta andrahandsmarknaden komma igång lite mer och eventuellt köpa en om några år är nog den vägen vi kommer gå.
      Tack för länken kring livstiden på batterierna även om det inte är för så långa tidsperioder som kanske är intressant att se om man ska köpa och äga bilen i över 10 år. Frågan är hur grafen rör sig när det närmar sig 10/15 år. Den informationen lår komma, men vi får vänta lite till 🙂

  4. Carl-Johan Larsson

    Rekommenderar att kolla vad en bil kostar mha teslakalkylen.com
    Där kan man räkna på och jämföra olika bilar och hur man köper dem. Leasing via företag/Privat leasing eller köpa privat.
    Elbil eller gammal ICE, bara att välja. många exempel finns.
    Man jämför TotalCostofOwnership över en tid och då blir man förvånad hur dyrt/billigt vissa lösningar blir.

  5. Ola

    Jag saknar kostnaden för lånet till att köpa en bättre begagnad bil 150 000kr
    Vidare hade jag hellre sett värdeminskning än sparande till ny bil eller båda för mig känns det som samma sak.

    1. Herr Oberoende

      Hej Ola,
      Sant, alternativet att ta ett billån har jag inte tagit med, kanske för att jag aldrig tänkt att det skulle vara en bra idé. Kan tänka mig att räntan för ett billån hamnar på ungefär samma nivå som sparandet för att köpa bilen per år. Men det skulle jag behöva analysera lite mer.

      Ja det är väl hugget som stucket där vad man föredrar. Jag gillar hellre att lägga posten ”sparande till ny bil” istället för värdeminskning för då ser jag vad jag måste göra aktivt för att kunna köpa en ny bil om 9 år. Värdeminskningen är teoretisk medan sparandet är en faktisk utgift då får i din privatekonomi.

  6. Sandra

    Jag tror att de flesta tilltalas av att köra en elbil men jag tror att inom ett 5 år spann fortfarande kommer finnas en majoritet av bensinbilar på våra vägar och först om ca 10 år bli i majoritet. Därav kommer bensinbilar fortfarande ha ett andrahandsvärde om 5 åt. Anledningen är för att logistiken inte är tillräckligt utbyggd. Bor du i en villa kan du själv besluta att montera en laddstolpe men bor du i bostadsrätt eller hyresrätt är det inte lika lätt att påverka det. I staden där jag bor har max 10 % av parkeringsplatserna vid nybyggen tillgång till laddstolpe. De flesta äldre brf eller hyresrätter har inte en enda laddstolpe. Visst detta kan säkerligen ändras om exempelvis regeringen tillför bidrag för laddstolpar. Bristen på möjligheten att ladda elbilar vid sitt boende tror jag kan bli en bromskloss för elbilar.

    1. Herr Oberoende

      Hej Sandra,
      Ja bra poänger där. Absolut, det kommer inte gå så snabbt att byta ut hela bilflottan i Sverige, det kommer ske successivt. Intressant där med laddstolpe för er som bor i lägenhet. Då är du beroende av att din brf har stolpe eller om du kan ladda till OK pris på jobbet eller dylikt.

      Vi var ute första gången på en lite längre körtur i helgen och behövde ladda längs vägen. Jag var positivt överraskad över hur många laddplatser det fanns att välja på längs vägen. Men om man tänker att alla bilar som kör på vägarna ska kunna ladda framöver så är det en ganska mycket mer som behövs. Men jag tror samtidigt att utbyggnaden kommer ske ganska snabbt. Vi får se! 🙂

Leave a Reply to Herr Oberoende Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *