Bokrecension – Lev lokalt

Bokrecension – Lev lokalt

Farbror Fri, eller Oskar Lindberg, har gett ut sin andra bok. Den första var en guide för att komma ur ekorrhjulet, nu uppmanas vi att leva lokalt.

Oskar Lindberg har länge varit en framstående profil inom den svenska FIRE-rörelsen. Han, hans fru och deras tre barn lever sedan 2017 som ”ekonomiskt fria”. Föräldrarna går inte längre till vanliga lönearbeten utan de lever på avkastningen från sin pengamaskin. Mycket inspirerande.

Efter att han levt fria under några år så har nu Oskar samlat lite tankar om hur du skapar ett liv där du i slutändan kommer få mer tid. Ett liv med mer tid är ett mer lyckligt, hållbart, hälsosamt och fritt liv. Det handlar om att leva lokalt.

Vad innebär det att leva lokalt?

Familjen Lindberg bor i Leksand. De har aktivt valt ut staden då den uppfyller flera villkor som hjälper familjen att leva hållbart, smart och skapar på så vis mer tid. I boken tas några exempel upp hur du som läsare kan hitta ett ställe där du kan ”leva lokalt”. Det handlar om att ha sina aktiviteter, sysslor och behov i sin närhet. Du vill försöka ha nära till jobbet, skolor, matbutiker, service som vårdcentral och systemet, nära till naturen, nära till barnens aktiviteter med mera.

När du bor där du har allt runt knuten så kan du för det första ta dig till alla ställen utan bil. Det är en stor vinst på så vis att du när du tar dig runt (med cykel eller genom att gå) får vardagsmotion, du sparar pengar och sist men inte minst sparar du tid.

En jämförelse görs mellan en person (A) som måste pendla 1 timme enkel resa till jobbet och en person (B) som har 30 minuter promenad till jobbet. Person A kommer vara hemifrån 1 timme mer än person B. Dessutom så har person A inte fått sin vardagsmotion och måste på så vis gå till gymmet för att få sin träning (då försvinner en timme till). Sedan för att få ihop vardagen köper person A hämtmat för det finns inte tid till att laga mat. I det här exemplet så blir det tydligt att den som lyckas ha sina aktiviteter och åtaganden i sin närhet kommer att få ett mer harmoniskt liv och även skapa sig mer tid.

I boken får du som läsare tips på hur du kan tänka om du vill hitta ”ditt ställe” där du kan leva lokalt. Det finns konkreta tips på hur du ska tänka med ditt boende, med resor, kring renoveringar med mera. Sedan handlar boken också mycket om att bygga upp en livsstil som fokuserar på det du har och titta inåt snarare än att hela tiden jaga efter mer. Det är också en viktig faktor för att skapa dig mer frihet och tid.

Återigen så har farbror fri skrivit en mycket lättläst bok. Jag som ibland har svårt att ta mig igenom vissa böcker läste den här boken på två kvällar, vilket är ovanligt snabbt för att vara jag. Tipsen är handfasta och bra. Det är uppenbart att familjen Lindberg har lyckats skapa ett liv de trivs med. Jag tror många skulle må bra av att leva så som de gör men det krävs också ett stort engagemang och intresse för att skapa det livet. Men som också nämns i boken så måste man ta förändringar i små steg och man kan inte göra allt på en gång. Men om du vet var du vill så kan du steg för steg närma dig målet.

Jag blev själv ganska inspirerad att försöka ”lista ut” vilken ort eller plats där jag och min fru skulle kunna leva mest lokalt. Det finns en guide i boken kring olika kriterier som man kan tänka igenom för att hitta ”rätt”.

Kul läsning och vi kommer sannolikt att ta med några av uppgifterna från boken och göra på en kommande kick-off!

Bra bok som går att köpa på Bokus.

4 thoughts on “Bokrecension – Lev lokalt