Bokrecension – Att bli rik på aktieutdelning

Marcus Hernhag är känd skribent från Privata Affärer och har skrivit flera böcker. I den här pratar han om hur du kan bli rik och leva på aktieutdelningar.

I sin enkelhet handlar den här boken om att köpa bra företag som har en god utdelning och framför allt en historiskt tydlig trend av utdelningshöjningar och sedan leva på utdelningarna från dessa aktier.

Boken är på ca 140 sidor och är uppdelad i 25 kapitel. Kapitlen tar dig från att fråga sig själv om du vill bli rik till att kunna utveckla en egen utdelningsstrategi som du förhoppningsvis kommer att hålla fast vid under lång tid framöver.

Mycket i boken utgår från aktiesparande och att fokusera på bolag som har en historik av bra utdelningar och att de ökar varje år. Marcus berättar själv om hur han resonerar och vad han tittar på för att hitta lämpliga bolag att ha i en utdelningsportfölj. Enligt Marcus är det här den enklaste metoden att bli rik på börsen. Den största fördelen med utdelningar är såklart att du får ett kassaflöde som du antingen kan återinvestera eller konsumera.

Boken innehåller en hel del praktiska tips på hur du själv kan gå igenom särskilda nyckeltal och räkna ut dem med hjälp av årsrapporter för att utvärdera om bolagen är lämpliga att äga i din utdelningsportfölj.

bli rik på aktieutdelning

Boken är välskriven och väldigt pedagogisk. Det är enkelt att förstå bokens innehåll för att själv kunna komma igång och bygga sin utdelningsportfölj.

Även om Marcus tycker att utdelningsstrategin är en passiv och även den enklaste strategin att ha på börsen så håller jag inte riktigt med. När jag läste kapitlen där du själv ska räkna ut utdelningsandel, soliditet beroende på vilken bransch bolaget är verksam i, uppföljning att bolagen sköter sig t.ex. så blir jag själv lite trött. Jag är inte intresserad av att sitta och räkna och kontrollera mina innehav på den nivån att jag måste lägga ner tid och energi på det.

För mig blir det uppenbart att det finns risker med att äga aktierna baserat på deras utdelningar när du själv inte har koll på bolagets struktur och siffror. För dig som inte är intresserad av att engagera dig så pass mycket är det här inte en strategi som jag skulle rekommendera. Det finns många fördelar med strategin men för mig som inte är intresserad av att engagera mig så föredrar jag passiva indexfonder som jag vet bara tickar på utan mitt engagemang. Däremot för dig som är intresserad av att analysera bolag och titta lite närmare på bolagens resultat så kan det här vara en väldigt intressant strategi. Den finns många dimensioner och parametrar som du kan leka med och tänka kring som Marcus beskriver på ett väldigt bra sätt i boken.

I grund och botten gillar jag idén att kunna leva på utdelningarna snarare än att behöva sälja fondandelar. Det är psykologisk lättare. Jag är själv också väldigt förtjust i att få ”löneökning” varje år när bolagen höjer utdelningen. Som Marcus visar i boken så har stabila utdelningshöjare ofta också presterat väldigt bra på börsen. Anledningen är att utdelningshöjningar är en väldigt bra indikator på att företaget kan leverera värde under långa tidsperioder vilket gör att de presterar bra på börsen.

För att vara så kort så är boken väldigt heltäckande när det kommer till att utveckla en portföljstrategi som bygger på utdelningar. Det finns även kapitel som pratar om amerikanska ETF:er (börshandlade fonder), belåning, preferensaktier, valutarisker, räntepapper med mera.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att det för den aktieintresserade är en väldigt tilltalande bok och en strategi som jag tror starkt på.

Boken finns att köpa på Bokus eller Adlibris.